Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE NR 51/2015 BURMISTRZA GMINY GOLENIÓW z dnia 19 lutego 2015 r. w sprawie Regu-laminu organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Goleniowie


ZARZĄDZENIE NR 51/2015

BURMISTRZA GMINY GOLENIÓW

z dnia 19 lutego 2015 r.

w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Goleniowie

Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645 i poz. 1318, oraz z 2014 r. poz. 379 i poz. 1072) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Ustala się „Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Goleniowie” stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2. Traci moc zarządzenie Nr 76/2005 Burmistrza Gminy Goleniów z dnia 6 kwietnia 2005 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Goleniowie oraz zarządzenia zmieniające Nr 261/2006 z dnia 7 grudnia 2006 r. i Nr 202/2012 z dnia 9 października 2012 r.

§ 3. Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Wydziału Administracji i Spraw Społecznych.

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

I Zastępca Burmistrza Gminy Goleniów

Henryk Zajko

Opracowała: Renata Drążyk


Załącznik do zarządzenia nr 51/2015

Burmistrza Gminy Goleniów z dnia19 lutego 2015 r.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Ośrodka Pomocy Społecznej w Goleniowie

Spis treści:


I. Postanowienia ogólne

§ 1.1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „regulaminem”, określa wewnętrzną organizację oraz szczegółowe zadania i zasady funkcjonowania Ośrodka Pomocy Społecznej w Goleniowie.

2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

  1. Ośrodek - Ośrodek Pomocy Społecznej w Goleniowie,

  2. Burmistrz - Burmistrz Gminy Goleniów,

  3. Dyrektor Ośrodka - Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Goleniowie,

  4. Zastępca Dyrektora - Zastępca Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Goleniowie,

  5. Koordynator - kierownik komórki organizacyjnej,

  6. komórka organizacyjna - wyodrębniony dział merytoryczny, zespół, samodzielne stanowisko,

  7. pracownik - pracownik zatrudniony w Ośrodku Pomocy Społecznej w Goleniowie.

§ 2. Cele i zadania Ośrodka określa Statut.

§ 3. System kancelaryjny oraz klasyfikację rzeczową akt Ośrodka regulują odrębne przepisy.

§ 4. Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa regulamin pracy, nadany przez Dyrektora Ośrodka w drodze zarządzenia.

§ 5. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności pracowników określają sporządzone odrębnie dla każdego pracownika zakresy czynności.

§ 6. Wykaz stanowisk w Ośrodku, wymagane kwalifikacje oraz wynagrodzenia określa Regulamin Wynagradzania.

II. Struktura organizacyjna

§ 7.1. Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą następujące komórki organizacyjne, używając przy znakowaniu spraw symbolu literowego:

  1. Dyrektor Ośrodka - DO

  2. Zastępca Dyrektora - ZO

  3. Administrator Bezpieczeństwa Informacji - ABI

  4. Dział Finansowo - Księgowy - DFK

  5. Dział Organizacyjny - DOS

  6. Dział Diagnozy Środowiskowej - DDŚ

  7. Dział Realizacji Świadczeń - DRŚ

  8. Dział Świadczeń Rodzinnych - DŚR

  9. Dział Usług Opiekuńczych - DUO

  1. Dział Integracji Społecznej - DIS

  2. Dział Asysty Rodzinnej - DAR

2. Schemat organizacyjny Ośrodka stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.

3. Dyrektor Ośrodka może kształtować wewnętrzną strukturę komórek organizacyjnych poprzez tworzenie stanowisk pracy, ich likwidację, łączenie lub przenoszenie.

§ 8.1. Ośrodkiem kieruje Dyrektor Ośrodka przy pomocy Zastępcy Dyrektora, Głównego Księgowego oraz Koordynatorów.

2. Uprawnienia i odpowiedzialność Dyrektora Ośrodka wynikają z przepisów prawa oraz z posiadanych upoważnień i pełnomocnictw, udzielonych mu przez Burmistrza i Radę Miejską w Goleniowie.

3. Dyrektor Ośrodka jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników.

4. W czasie nieobecności Dyrektora Ośrodka jego obowiązki pełni Zastępca Dyrektora na podstawie stosownych pełnomocnictw i upoważnień.

III. Kompetencje osób zajmujących stanowiska kierownicze

Dyrektor Ośrodka

§ 9.1. Dyrektor Ośrodka sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością Zastępcy Dyrektora, Głównego Księgowego i Koordynatorów, zgodnie ze schematem organizacyjnym Ośrodka, oraz powierza im prowadzenie określonych spraw, w tym w szczególności nadzór nad komórkami organizacyjnymi.

2. Do kompetencji Dyrektora Ośrodka w szczególności należy:

  1. realizacja zadań statutowych, w tym tworzenie organizacyjnych i materialno-technicznych warunków działalności Ośrodka niezbędnych do ich wykonania,

  2. zapewnienie realizacji obowiązujących aktów prawnych i wynikających z nich zadań,

  3. określanie szczegółowych zakresów działania komórek organizacyjnych, ustalanie podległości służbowej oraz nadzór, kontrola i ocena pracy podległych pracowników,

  4. zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,

  5. sporządzanie planów rozwoju pomocy społecznej na obszarze działania Ośrodka,

  6. wydawanie zarządzeń wewnętrznych (regulaminów, procedur itp.),

  7. udzielanie pracownikom stosownych upoważnień oraz pełnomocnictw,

  8. inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników,

  9. rozpatrywanie skarg, wniosków i krytyki prasowej,

  1. prowadzenie polityki kadrowej, zapewniającej należyty dobór kadry,

  2. wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na pomoc społeczną i realizację innych zadań Ośrodka oraz składanie informacji z ich wykorzystania,

  3. czuwanie nad przestrzeganiem przepisów prawa,

  4. zapewnienie należytego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zastępca Dyrektora

§ 10.1. Zastępca Dyrektora nadzoruje i koordynuje działalność podporządkowanych mu komórek organizacyjnych, zgodnie ze schematem organizacyjnym Ośrodka, oraz odpowiada bezpośrednio za działalność jednostki w zakresie przydzielonych zadań i obowiązków służbowych.

2. Do kompetencji Zastępcy Dyrektora w szczególności należy:

  1. realizacja zadań statutowych w przydzielonym obszarze oraz powierzonych przez Dyrektora Ośrodka,

  2. zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,

  3. zapewnienie w powierzonym zakresie kompleksowych rozwiązań problemów wynikających z zadań Ośrodka,

  4. diagnozowanie potrzeb, dokonywanie okresowych analiz i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia pomocy służb społecznych oraz zgłaszanie Dyrektorowi Ośrodka propozycji zmian i ulepszeń,

  5. prowadzenie zbioru przepisów prawnych dotyczących pomocy społecznej oraz dokonywanie przeglądu przepisów pod kątem ich nowelizacji,

  6. rozpatrywanie skarg i wniosków odnoszących się do działań realizowanych przez podległe komórki organizacyjne,

  7. udział w opracowywaniu planu dochodów i wydatków Ośrodka,

  8. analiza i opiniowanie wniosków w sprawie udzielania świadczeń pomocy społecznej oraz decyzji o przyznaniu bądź odmowie przyznania pomocy,

  9. współpraca w zakresie prowadzenia polityki kadrowej, zapewniającej należyty dobór kadry,

  1. pozyskiwanie środków pozabudżetowych,

  2. ustalanie zakresów czynności podległym pracownikom, zgodnie z zasadą podległości służbowej określonej w schemacie organizacyjnym oraz nadzór, kontrola i ocena ich pracy.

Główny Księgowy

§ 11.1. Główny Księgowy jest kierownikiem Działu Finansowo-Księgowego, nadzoruje i koordynuje jego działalność. Jest bezpośrednim przełożonym pracowników działu i odpowiada za działalność jednostki w zakresie przydzielonych zadań i obowiązków służbowych.

2. Do kompetencji Głównego Księgowego w szczególności należy:

  1. realizacja zadań statutowych w przydzielonym obszarze oraz powierzonych przez Dyrektora Ośrodka,

  2. zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,

  3. prowadzenie rachunkowości jednostki, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

  4. ocena całokształtu gospodarki finansowej Ośrodka,

  5. opracowywanie projektu i planu dochodów i wydatków Ośrodka,

  6. opracowywanie projektów dokumentacji opisującej przyjęte przez Ośrodek zasady rachunkowości,

  7. monitorowanie i kontrola kosztów działalności Ośrodka w zakresie posiadanych środków,

  8. nadzór nad zabezpieczaniem środków pieniężnych na rachunkach bankowych, zapewniających płynność finansową,

  9. sporządzanie obowiązujących sprawozdań finansowych,

  1. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

  2. dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

  3. dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,

  4. nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych,

  5. nadzór nad przeprowadzaniem i rozliczaniem inwentaryzacji majątku, okresowe rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych,

  6. zapewnienie sprawnego przepływu informacji wewnątrz komórki organizacyjnej,

  7. prowadzenie zbioru przepisów prawnych z zakresu przydzielonych zadań oraz dokonywanie przeglądu przepisów pod kątem ich nowelizacji,

  8. ustalanie zakresów czynności podległym pracownikom, zgodnie z zasadą podległości służbowej określonej w schemacie organizacyjnym oraz nadzór, kontrola i ocena ich pracy,

  9. układanie planu urlopów dla zapewnienia normalnego toku pracy komórki organizacyjnej, w tym akceptacja wniosków urlopowych.

Koordynator

§ 12.1. Koordynator nadzoruje i koordynuje działalność podporządkowanej mu komórki organizacyjnej, zgodnie ze schematem organizacyjnym Ośrodka. Jest bezpośrednim przełożonym pracowników działu i odpowiada za działalność jednostki w zakresie przydzielonych zadań i obowiązków służbowych.

2. Do kompetencji Koordynatora w szczególności należy:

  1. realizacja zadań statutowych w przydzielonym obszarze oraz powierzonych przez Dyrektora Ośrodka,

  2. zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,

  3. wydawanie decyzji administracyjnych zgodnie z posiadanymi upoważnieniami,

  4. udział w opracowywaniu planu dochodów i wydatków Ośrodka,

  5. współpraca z Głównym Księgowym sprawującym obsługę finansową Ośrodka,

  6. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka,

  7. zapewnienie sprawnego przepływu informacji wewnątrz komórki organizacyjnej,

  8. rozpatrywanie skargi i wniosków odnoszących się do działań realizowanych przez podległą komórkę organizacyjną,

  9. sporządzanie obowiązującej dokumentacji i sprawozdań,

  1. prowadzenie zbioru przepisów prawnych z zakresu przydzielonych zadań oraz dokonywanie przeglądu przepisów pod kątem ich nowelizacji,

  2. ustalanie zakresów czynności podległym pracownikom, zgodnie z zasadą podległości służbowej określonej w schemacie organizacyjnym oraz nadzór, kontrola i ocena ich pracy

  3. układanie planu urlopów dla zapewnienia normalnego toku pracy komórki organizacyjnej, w tym akceptacja wniosków urlopowych.

IV. Szczegółowe zakresy działania komórek organizacyjnych

Administrator Bezpieczeństwa Informacji

§ 13.1. Administratora Bezpieczeństwa Informacji, zwanego dalej „ABI”, powołuje Dyrektor Ośrodka na podstawie zarządzenia.

2. ABI podlega bezpośrednio Dyrektorowi Ośrodka.

3. ABI nadzoruje przestrzeganie stosowania środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych w sposób odpowiedni do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną.

4. Zadania ABI reguluje ustawa o ochronie danych osobowych. Obejmują one:

  1. zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności przez:

    1. sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdań,

    2. nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych,

    3. zapewnianie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych,

  2. prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez Ośrodek,

  3. prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,

  4. przygotowywanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych.

Dział Finansowo-Księgowy - DFK

Struktura organizacyjna - 2, 75 etatu

Główny księgowy

Stanowisko ds. obsługi kasy i gospodarowania składnikami majątkowymi

Stanowisko ds. księgowości

§ 14.1. Dział Finansowo-Księgowy, zwany dalej „DFK”, prowadzi całokształt gospodarki finansowej Ośrodka.

2. Bezpośrednim przełożonym DFK jest Główny Księgowy.

3. Do zakresu działania DFK należy w szczególności:

  1. prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,

  2. opracowanie i bieżąca aktualizacja zasad polityki rachunkowości oraz wszelkiej innej dokumentacji, której obowiązek posiadania i wykorzystania wynika z przepisów prawa,

  3. organizacja obiegu dokumentów finansowo-księgowych,

  4. fakturowanie, wystawianie not obciążeniowych, odsetkowych i not korygujących,

  5. przyjmowanie do realizacji dokumentów finansowo-księgowych,

  1. gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych,

  1. organizowanie obrotu gotówkowego i prowadzenie obsługi kasowej,

  2. terminowa realizacja zobowiązań publicznoprawnych i innych,

  3. prowadzenie ewidencji majątku Ośrodka,

  1. ewidencja księgowa na kontach syntetycznych w sposób umożliwiający sporządzenie zestawienia sald oraz ustalenie obrotów kont syntetycznych,

  2. ewidencja księgowa na kontach analitycznych w sposób umożliwiający prawidłowe sporządzenie zestawienia sald kont analitycznych,

  3. okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów w celu porównania ze stanem wykazanym w księgach rachunkowych,

  4. prowadzenie dokumentacji dotyczącej inwentaryzacji,

  5. opracowywanie projektu planu dochodów i wydatków Ośrodka oraz koordynacja czynności z tym związanych,

  6. bieżąca analiza realizacji budżetu oraz wnioskowanie niezbędnych zmian w budżecie,

  7. opiniowanie decyzji w zakresie wydatków rzeczowych wywołujących skutki finansowe dla budżetu Ośrodka,

  8. gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania,

  9. sporządzanie obowiązujących sprawozdań i dokumentacji,

  10. nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne,

  11. przygotowywanie corocznej archiwizacji wytworzonej dokumentacji.

Dział Organizacyjny - DOS

Struktura organizacyjna - 3 etaty

Stanowisko ds. kadr i płac

Stanowisko ds. obsługi sekretariatu

Administrator baz danych i sieci informatycznej oraz Webmaster

§ 15.1. Dział Organizacyjny, zwany dalej „DOS”, prowadzi wszelkie sprawy pracownicze, administracyjne
i kancelaryjne, przez co organizuje przestrzeń do pracy dla wszystkich komórek organizacyjnych.

2. Bezpośrednim przełożonym DOS jest Dyrektor Ośrodka.

3. Zadania DOS obejmują w szczególności:

  1. w zakresie kadr i płac:

  1. planowanie potrzeb kadrowych i administrowanie procesem rekrutacji,

  2. prowadzenie dokumentacji pracowniczej (osobowej) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

  3. prowadzenie ewidencji w zakresie dyscypliny pracy (ewidencja i rozliczanie czasu pracy) oraz kontrola prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich,

  4. administrowanie systemem szkoleń pracowników,

  5. prowadzenie dokumentacji w zakresie zawierania umów oraz ewidencji prac zleconych,

  6. prowadzenie spraw z zakresu emerytur i rent pracowniczych oraz ubezpieczeń społecznych,

  7. kierowanie pracowników na badania profilaktyczne i szkolenia z zakresu bhp,

  8. sporządzanie dokumentów związanych z ustaniem zatrudnienia,

  9. prowadzenie postępowań wyjaśniających na polecenie Dyrektora Ośrodka w zakresie dyscypliny pracy pracowników,

  10. prowadzenie spraw dotyczących zatrudniania osób bezrobotnych na podstawie umów zawartych z urzędem pracy,

  11. administrowanie i gospodarowanie środkami funduszu świadczeń socjalnych, w tym organizacja spotkań komisji socjalnej oraz prowadzenie niezbędnej dokumentacji i rozliczeń,

  12. naliczanie wynagrodzeń, ekwiwalentów za odzież ochronną i roboczą, świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz należności wynikających z tytułu zawartych umów cywilno-prawnych, a także prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,

  13. wystawianie zaświadczeń związanych z zatrudnieniem i wynagradzaniem,

  14. sporządzanie obowiązujących sprawozdań statystyczno-analitycznych,

  15. sporządzanie miesięcznej dokumentacji rozliczeniowej ZUS,

  16. prowadzenie rozliczeń w zakresie podatku dochodowego,

  17. obsługa bhp, w tym udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego,

  1. w zakresie spraw organizacyjnych:

  1. opracowywanie projektów aktów prawnych regulujących działalność Ośrodka,

  2. pomoc w opracowywaniu projektów zarządzeń wewnętrznych, regulaminów, instrukcji, procedur wewnętrznych, porozumień,

  3. sporządzanie pełnomocnictw i upoważnień dla pracowników,

  4. przygotowywanie, rozliczanie oraz nadzorowanie realizacji umów dotyczących usług pocztowych i innych,

  5. prowadzenie rejestrów zarządzeń wewnętrznych, udzielonych pełnomocnictw i upoważnień oraz zawartych umów,

  6. zamawianie, wydawanie oraz prowadzenie ewidencji pieczęci i pieczątek,

  7. przedstawianie wniosków Dyrektorowi Ośrodka w sprawach organizacyjnych Ośrodka, mających na celu usprawnienie pracy Ośrodka,

  8. obsługa szkoleń i narad pracowników Ośrodka,

  9. prenumerata wydawnictw, prasy i literatury fachowej,

  10. nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej,

  11. nadzór nad archiwum zakładowym,

  12. nadzorowanie przestrzegania przez pracowników zarządzeń Dyrektora Ośrodka,

  1. w zakresie administrowania budynkiem i wynajmowaną powierzchnią:

  1. sprawowanie trwałego zarządu nad nieruchomością, w tym dokonywanie na rzecz Gminy Goleniów opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu oraz składanie deklaracji na podatek od nieruchomości,

  2. przygotowywanie i nadzorowanie realizacji umów dotyczących eksploatacji i konserwacji budynku oraz współdziałanie w tym zakresie z odpowiednimi instytucjami,

  3. zlecanie przeglądów technicznych budynku zgodnie z prawem budowlanym,

  4. przechowywanie i uaktualnianie dokumentacji dotyczącej budynku,

  5. prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem budynku,

  6. prowadzenie spraw związanych z ochroną obiektu (monitoring i system alarmowy, w tym nadawanie i odbieranie uprawnień do załączania systemu),

  7. planowanie i realizacja remontów kapitalnych i bieżących,

  1. dokonywanie comiesięcznych rozliczeń dotyczących zużycia energii, wody itp., oraz kontrola merytoryczna otrzymanych faktur,

  2. zawieranie oraz rozliczanie umów z operatorami telefonii komórkowej i stacjonarnej,

  3. utrzymanie w należytym stanie pomieszczeń biurowych, w tym utrzymanie czystości w pomieszczeniach i wokół budynku,

  4. koordynacja napraw wewnątrz i na zewnątrz budynku, w tym zlecanie napraw i remontów sprzętu biurowego, urządzeń sanitarnych, sieci energetycznej i innych zauważonych usterek,

  5. zamawianie urządzeń biurowych, ich serwis i zakup wyposażenia oraz nadzór nad ich rozdysponowaniem,

  6. zaopatrywanie w niezbędne materiały biurowe, formularze, druki oraz oszczędne gospodarowanie nimi,

  7. zaopatrywanie w środki higieniczno - sanitarne oraz niezbędny sprzęt przeciwpożarowy,

  8. dbałość o aktualną informację wizualną Ośrodka tj.: tablica ogłoszeń, wywieszki informacyjne poszczególnych stanowisk pracy,

  9. gospodarka kluczami,

  1. w zakresie zamówień publicznych:

  1. przygotowanie i prowadzenie postępowań oraz koordynacja udzielania zamówień publicznych,

  2. opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych, wzorów dokumentacji i postępowania w sprawach zamówień publicznych,

  3. prowadzenie rejestru postępowań,

  4. sporządzanie sprawozdań do Urzędu Zamówień Publicznych,

  1. w zakresie obsługi sekretariatu:

  1. przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyczerpujących informacji, a w razie potrzeby kierowanie do właściwych komórek organizacyjnych lub stanowisk pracy,

  2. przyjmowanie przesyłek przekazywanych drogą pocztową i elektroniczną oraz sprawdzanie prawidłowości zaadresowania oraz stanu opakowania,

  3. rejestrowanie korespondencji i przesyłek,

  4. przekazywanie korespondencji do osób odpowiedzialnych za załatwienie sprawy,

  5. prowadzenie rejestru korespondencji przychodzącej oraz wychodzącej,

  6. prowadzenie rejestru faktur,

  7. prowadzenie rejestru skarg i wniosków,

  8. przygotowywanie do wysłania korespondencji i przesyłek, potwierdzanie wysłania pisma poprzez wpis do rejestru korespondencji wychodzącej,

  9. obsługa centrali telefonicznej i faksu,

  10. obsługa EPUAP,

  11. obsługa biurowa Dyrektora Ośrodka,

  12. zanoszenie przygotowanej korespondencji do Urzędu Gminy,

  13. pomaganie w organizacji spotkań, narad i uroczystości,

  1. w zakresie administrowania siecią komputerową:

  1. wdrażanie i administrowanie systemami informatycznymi, nadzorowanie eksploatacji funkcjonujących systemów informatycznych,

  2. współpraca z pracownikami eksploatującymi lub wdrażającymi system informatyczny bądź techniki komputerowe,

  3. współpraca z właścicielami oprogramowania lub wdrażającymi oprogramowanie w zakresie doskonalenia parametrów eksploatacyjnych i użytkowych oprogramowania,

  4. udzielanie pomocy pracownikom obsługującym stanowiska robocze sieci informatycznej bądź samodzielne stanowiska komputerowe,

  5. bieżąca kontrola działalności sieci komputerowej i poprawności funkcjonowania poszczególnych modułów,

  6. bieżące prowadzenie prac związanych z archiwizowaniem danych celem zabezpieczenia przed ich utratą,

  7. tworzenie kopii zapasowych oprogramowania,

  8. bieżące śledzenie postępu w zakresie stosowania systemów informatycznych i technik komputerowych pod kątem możliwości efektywnego ich wykorzystania,

  9. konserwacja sieci komputerowej i sprzętu komputerowego, naprawa sprzętu komputerowego /po gwarancyjna/,

  10. instalowanie i konfigurowanie systemów operacyjnych na serwerach i stacjach roboczych,

  11. testowanie nowych wersji oprogramowania,

  12. ochrona przed działaniem złośliwego oprogramowania, przed dostępem do systemów informatycznych osobom nieuprawnionym,

  13. usuwanie bieżących usterek zgłaszanych przez użytkowników korzystających z sieci komputerowej,

  14. administrowanie BIP oraz stroną internetową Ośrodka,

  15. określanie potrzeb w zakresie zakupu sprzętu, oprogramowania lub modernizacji.

Dział Diagnozy Środowiskowej - DDŚ

Struktura organizacyjna - 13 etatów

Stanowiska: pracownicy socjalni, specjaliści pracy socjalnej

§ 16.1. Dział Diagnozy Środowiskowej, zwany dalej „DDŚ”, wspiera osoby i rodziny w przezwyciężaniu trudnej sytuacji życiowej, zaspakaja ich niezbędne potrzeby i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

2. Bezpośrednim przełożonym DDŚ jest Zastępca Dyrektora.

3. Do zakresu działania DDŚ należy w szczególności:

  1. prowadzenie postępowania w zakresie świadczeń pomocy społecznej:

  1. przyjmowanie wniosków o pomoc,

  2. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych oraz kompletowanie dokumentacji,

  3. wnioskowanie o pomoc w formie i na zasadach określonych w przepisach oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej,

  4. zawieranie kontraktów z klientami pomocy społecznej oraz ocena ich realizacji,

  5. podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach tego wymagających,

  6. zapewnienie ciągłości świadczeń dla osób i rodzin wymagających ochrony,

  7. przygotowywanie i prowadzenie korespondencji dotyczącej spraw klientów,

  1. prowadzenie pracy socjalnej:

  1. udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami praw w realizacji tych zadań,

  2. pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,

  1. realizacja polityki społecznej prowadzonej przez Ośrodek:

  1. dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,

  2. pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,

  3. współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,

  4. inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,

  5. przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, wsparcie z wykorzystaniem procedury „Niebieskiej karty”.

  6. współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,

  7. opracowywanie sprawozdań i informacji o realizowanych działaniach,

  1. organizacja i nadzór realizacji prac społecznie użytecznych, zwanych dalej „pracami”:

  1. zbieranie informacji od sołtysów w zakresie potrzeb na prace,

  2. wyszukiwanie kandydatów do prac,

  3. współpraca z urzędem pracy w zakresie zatrudniania bezrobotnych do prac, w tym sporządzanie listy kandydatów, ustalanie określonego profilu (predyspozycji do wykonywania prac), informowanie o terminie odebrania skierowania do pracy, ustalania terminów szkoleń bhp,

  4. prowadzenie rejestru osób odbywających prace,

  5. przygotowywanie: harmonogramów prac dla sołtysów, oświadczeń o zapoznaniu się z obowiązkami, wniosków o zwrot kosztów dojazdu bezrobotnego do miejsca wykonywania prac,

  6. rozliczanie przepracowanych godzin,

  7. przeprowadzanie, wspólnie z pracownikiem urzędu pracy, kontroli wykonywanych prac w terenie,

  1. prowadzenie obsługi technicznej zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych realizujących zadania wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

  2. przygotowywanie corocznej archiwizacji wytworzonej dokumentacji.

Dział Realizacji Świadczeń - DRŚ

Struktura organizacyjna - 2 etaty

Koordynator

Stanowisko ds. realizacji świadczeń

§ 17.1. Dział Realizacji Świadczeń, zwany dalej „DRŚ”, zajmuje się realizacją zaplanowanej przez DDŚ pomocy, w tym przygotowaniem wypłat zasiłków w formie i na zasadach określonych w przepisach.

2. Bezpośrednim przełożonym Koordynatora jest Zastępca Dyrektora.

3. Do zakresu działania DRŚ należy:

  1. obsługa komputerowego systemu ewidencji osób korzystających z pomocy społecznej oraz programu SEPI i Piecza Zastępcza,

  2. przyjmowanie wywiadów środowiskowych od pracowników socjalnych oraz sprawdzanie kompletności zawartych w nich danych,

  3. opiniowanie wniosków w sprawach udzielania świadczeń,

  4. sporządzanie i wydawanie decyzji administracyjnych, w tym w sprawie przyznania lub odmowy przyznania pomocy, kierujących i ustalających odpłatność za pobyt w domu pomocy społecznej lub ośrodku wsparcia, potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej (na okres 90 dni),

  5. rozpatrywanie odwołań od decyzji,

  6. kompletowanie dokumentacji do organów odwoławczych,

  7. prowadzenie metryczki spraw,

  8. obsługa programu Płatnik, w tym dokonywanie prawidłowych i terminowych rozliczeń z ZUS,

  9. realizacja zaplanowanych świadczeń, w tym sporządzanie list wypłat zasiłków, przekazów pocztowych, realizacja pomocy w naturze zgodnie z podjętymi decyzjami,

  1. przygotowywanie projektów umów z wykonawcami (szkoły, sklepy, domy pomocy społecznej) na realizację zaplanowanych form pomocy, w tym nawiązywanie i utrzymywanie z nimi współpracy oraz dokonywanie wymaganych rozliczeń,

  2. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb,

  3. prowadzenie spraw związanych z nienależnie pobranymi świadczeniami,

  4. prowadzenie imiennego, szczegółowego rejestru klientów oraz teczek zbiorczych,

  5. powiadamianie o przyznaniu pomocy,

  6. prowadzenie spraw związanych z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej tj. prowadzenie rejestru asystentów, dokonywanie rozliczeń za pobyt dzieci w pieczy, kierowanie asystentów do pracy z rodziną,

  7. utrzymywanie stałego kontaktu i współpraca z pracownikami socjalnymi z poszczególnych rejonów,

  8. sporządzanie obowiązujących sprawozdań.

  9. przygotowywanie corocznej archiwizacji wytworzonej dokumentacji.

Dział Świadczeń Rodzinnych - DŚR

Struktura organizacyjna - 6 etatów

Koordynator

Stanowiska: ds. świadczeń rodzinnych, ds. funduszu alimentacyjnego, ds. udzielania pomocy materialnej dla uczniów oraz wydawania Karty Dużej Rodziny

§ 18.1. Dział Świadczeń Rodzinnych, zwany dalej „DŚR”, realizuje zadania w zakresie świadczeń rodzinnych, pomocy osobom uprawnionym do alimentów, pomocy materialnej dla uczniów oraz wydaje Karty Dużej Rodziny.

2. Bezpośrednim przełożonym Koordynatora jest Dyrektor Ośrodka.

3. Do zakresu działania DŚR należy:

  1. obsługa świadczeń rodzinnych:

  1. przyjmowanie wniosków od osób ubiegających się o świadczenia rodzinne, instruowanie i pomoc klientom przy ich wypełnianiu,

  2. przyjmowanie wniosków w sprawie świadczeń rodzinnych w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i przekazywanie wniosku wraz z dokumentami do marszałka województwa,

  3. współpraca z marszałkiem województwa w związku ze stosowaniem przepisów o koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego,

  4. sprawdzanie poprawności złożonych wniosków oraz przygotowanie wezwań do ich uzupełnienia,

  5. współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie uzyskania informacji niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń,

  6. rozpatrywanie wniosków oraz sporządzanie i wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych, sporządzanie metryczki spraw,

  7. prowadzenie postępowania w zakresie zmiany bądź uchylenia decyzji ostatecznych, zawieszenia postępowania, umorzenia oraz wznowienia postępowania a także wydania decyzji lub postanowień w tych sprawach,

  8. prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie kwot i świadczeń nienależnie pobranych,

  9. przeprowadzenie wywiadów w przypadku osób deklarujących samotne wychowywanie dziecka,

  10. zwracanie się do Dyrektora Ośrodka o przeprowadzanie rodzinnego wywiadu środowiskowego, w celu zasadności pobierania świadczenia pielęgnacyjnego lub weryfikacji okoliczności dotyczących spełnienia określonych warunków,

  11. obsługa komputerowego systemu ewidencji osób korzystających ze świadczeń rodzinnych,

  12. obsługa programu Płatnik, w tym dokonywanie prawidłowych i terminowych rozliczeń z ZUS,

  13. prowadzenie rejestru świadczeniobiorców oraz teczek zbiorczych,

  14. sporządzanie obowiązujących sprawozdań,

  15. sporządzanie list wypłat świadczeń na podstawie podjętych decyzji i przekazywanie ich do DFK,

  1. pomoc osobom uprawnionym do alimentów (organ właściwy wierzyciela):

  1. obsługa komputerowego systemu ewidencji osób korzystających z funduszu alimentacyjnego,

  2. przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,

  3. rozpatrywanie wniosków oraz sporządzanie i wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych, sporządzanie metryczki spraw,

  4. sporządzenie informacji o przyznaniu świadczeń osobie uprawnionej dla dłużnika alimentacyjnego oraz dla organu właściwego wierzyciela,

  5. egzekucja wypłaconych świadczeń od dłużników alimentacyjnych,

  6. rozliczanie wpłat dłużników dokonywanych z tyt. zwrotu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  7. sporządzanie informacji o dokonanych wpłatach do Wydziału Finansowego UGiM w Goleniowie.

  8. wydawanie decyzji w sprawie zwrotu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  9. wystawianie upomnień,

  10. sporządzanie tytułu wykonawczego zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,

  11. przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego,

  12. prowadzenie dokumentacji związanej z przyznanymi świadczeniami i odwołaniami od decyzji osób uprawnionych do alimentów

  13. sporządzanie list wypłat,

  14. sporządzanie obowiązujących sprawozdań,

  15. przyjmowanie i rejestrowanie wnoszonych pism, zażaleń, wyjaśnień, odwołań,

  1. działania podejmowane wobec dłużników (organ właściwy dłużnika):

  1. przyjmowanie wniosków o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego,

  2. wzywanie dłużnika na wywiad alimentacyjny i do złożenia oświadczenia majątkowego,

  3. przekazywanie organowi właściwemu wierzyciela i organowi egzekucyjnemu istotnych informacji uzyskanym podczas wywiadu,

  4. aktywizacja zawodowa dłużnika alimentacyjnego,

  5. wszczynanie postępowania o uznaniu dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych,

  6. uznawanie dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych,

  7. kierowanie wniosków o ściganie za przestępstwo,

  8. kierowanie wniosków do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego,

  1. udzielanie pomocy materialnej dla uczniów:

  1. obsługa komputerowego systemu ewidencji osób korzystających z pomocy materialnej dla uczniów,

  2. wydawanie i przyjmowanie wniosków o pomoc materialną dla uczniów, instruowanie i pomoc przy ich wypełnianiu oraz sprawdzanie kompletności złożonych wniosków,

  3. ustalanie wysokości stypendium szkolnego oraz form realizacji,

  4. współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie uzyskania informacji niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń,

  5. przygotowywanie i wydawanie decyzji administracyjnych,

  6. prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie kwot i świadczeń nienależnie pobranych,

  7. sporządzanie list wypłat zasiłków na podstawie podjętych decyzji i przekazywanie ich do DFK,

  8. przygotowywanie obowiązujących sprawozdań,

  9. prowadzenie dokumentacji oraz teczek zbiorczych,

  1. wydawanie Karty Dużej Rodziny, zwanej dalej „Kartą”:

  1. przyjmowanie wniosków o przyznanie Karty, wydanie duplikatu Karty lub przedłużenie jej ważności,

  2. sprawdzanie kompletności złożonych wniosków,

  3. zamawianie Kart poprzez system teleinformatyczny,

  4. przyjęcie i sprawdzenie Kart oraz potwierdzenie raportu z wysyłki zewnętrznej w systemie teleinformacyjnym,

  5. wydawanie Kart oraz potwierdzanie statusu ich wydania w systemie teleinformatycznym,

  6. informowanie członka rodziny wielodzietnej o przysługujących mu uprawnieniach przez wskazanie strony internetowej oraz obowiązku niezwłocznego powiadomienia o wystąpieniu zmian mających wpływ na prawo do posiadania Karty, zmian danych zawartych w Karcie lub zmiany miejsca zamieszkania,

  7. wydawanie decyzji w sprawie odmowy przyznania Karty lub utraty prawa do Karty,

  8. anulowanie Karty,

  9. generowanie i sporządzanie sprawozdań, rozliczanie kosztów realizacji zadania,

  1. przygotowywanie corocznej archiwizacji wytworzonej dokumentacji.

Dział Usług Opiekuńczych

Struktura organizacyjna - 11 etatów

Koordynator

Stanowiska: opiekun nad chorym w domu

§ 19. 1. Dział Usług Opiekuńczych, zwany dalej „DUO”, świadczy usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w mieszkaniach/domach osób samotnych, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawione. Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być świadczone również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić.

2. Bezpośrednim przełożonym Koordynatora jest Dyrektor Ośrodka.

3. Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem. Należą do nich w szczególności:

  1. zakupywanie artykułów spożywczych i przemysłowych niezbędnych do egzystencji,

  2. zabezpieczanie posiłków, w tym co najmniej raz dziennie posiłku gorącego,

  3. karmienie, o ile stan zdrowia wymaga tej czynności,

  4. mycie, kąpanie, czesanie i ubieranie,

  5. układanie w łóżku i pomaganie przy zmianie pozycji,

  6. zapobieganie powstawaniu odleżyn i odparzeń,

  7. pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych,

  8. utrzymywanie w czystości otoczenia, naczyń stołowych i kuchennych oraz innego sprzętu gospodarczego,

  9. pranie bielizny osobistej (dziennej i nocnej) oraz lekkiej odzieży,

  1. dbanie o czystość bielizny pościelowej (odnoszenie jej i przynoszenie z punktów pralniczych),

  2. palenie w piecu, przynoszenie węgla, wody,

  3. pielęgnację zaleconą przez lekarza

  4. zamawianie wizyt lekarskich, realizację recept lekarskich, załatwianie innych spraw,

  5. prowadzenie zeszytu wydatków w celu rozliczania się z wydanych pieniędzy,

  6. wyprowadzanie na spacery,

  7. organizowanie czasu wolnego (m.in. poprzez dostarczanie książek i prasy, zachęcanie do wykonywania prac ręcznych).

4. Specjalistyczne usługi opiekuńcze to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności. Obejmują:

  1. uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym zwłaszcza:

  1. kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności społecznego funkcjonowania, motywowanie do aktywności, leczenia i rehabilitacji, prowadzenie treningów umiejętności samoobsługi i umiejętności społecznych oraz wspieranie, także w formie asystowania w codziennych czynnościach życiowych,

  2. pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, wspieranie i pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, pomoc w gospodarowaniu pieniędzmi,

  1. pielęgnację - jako wspieranie procesu leczenia, w tym:

    1. pomoc w dostępie do świadczeń zdrowotnych,

    2. uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt lekarskich, badań diagnostycznych,

    3. pomoc w wykupywaniu lub zamawianiu leków w aptece,

    4. pilnowanie przyjmowania leków oraz obserwowanie ewentualnych skutków ubocznych ich stosowania,

    5. w szczególnie uzasadnionych przypadkach zmiana opatrunków, pomoc w użyciu środków pomocniczych i materiałów medycznych, przedmiotów ortopedycznych, a także w utrzymaniu higieny,

    6. pomoc w dotarciu do placówek służby zdrowia,

    7. pomoc w dotarciu do placówek rehabilitacyjnych,

  1. rehabilitację fizyczną i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu,

  2. pomoc mieszkaniową, w tym:

    1. w uzyskaniu mieszkania, negocjowaniu i wnoszeniu opłat,

    2. w organizacji drobnych remontów, adaptacji, napraw, likwidacji barier architektonicznych,

    3. kształtowania właściwych relacji osoby uzyskującej pomoc z sąsiadami i gospodarzem domu,

  1. zapewnienie, w wyjątkowych przypadkach, dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych.

Dział Integracji Społecznej

Struktura organizacyjna - 4 etaty

Koordynator

Stanowiska: pracownicy socjalni, specjaliści pracy socjalnej

§ 20.1. Dział Integracji Społecznej, zwany dalej „DIS”, podejmuje działania ukierunkowane na aktywizację, integrację i edukację grup kategorialnych oraz społeczności lokalnych, w szczególności zagrożonych społecznym wykluczeniem.

2. Bezpośrednim przełożonym Koordynatora jest Zastępca Dyrektora.

3. Zadania DIS obejmują:

  1. rozpoznawanie możliwości i potencjału lokalnych zasobów instytucjonalnych,

  2. rozpoznawanie potencjału, potrzeb i problemów grup kategorialnych oraz społeczności lokalnych, w szczególności zagrożonych społecznym wykluczeniem lub dotkniętych tym zjawiskiem,

  3. prowadzenie działań prewencyjnych, interwencyjnych oraz wspierających we współpracy z innymi pracownikami Ośrodka, w szczególności z terenowymi pracownikami socjalnymi oraz lokalnymi instytucjami i organizacjami,

  4. koordynowanie lokalnych działań ukierunkowanych na grupy i społeczności lokalne, których celem jest wspieranie tych podmiotów w rozwoju, empowerment i włączanie w życie społeczne,

  5. tworzenie kanałów przepływu informacji między lokalnymi zasobami instytucjonalnymi a grupami oraz społecznościami lokalnymi,

  6. utrzymywanie stałych kontaktów z grupami oraz społecznościami, celem budowania trwałych relacji oraz zaufania,

  7. wyzwalanie potencjału i energii grup lub społeczności,

  8. wzmacnianie zdolności i możliwości grup oraz społeczności do samodzielnego rozwiązywania problemów, poprzez udostępnienie informacji oraz edukację środowiskową,

  9. inicjowanie i wspieranie działań samopomocowych,

  10. organizowanie debat społecznych,

  11. aktywizowanie mieszkańców poprzez zachęcanie ich do działań na rzecz poprawy sytuacji w ich miejscu zamieszkania oraz rozwiązywania istniejących problemów,

  12. organizowanie kampanii społecznych, celem zwrócenia uwagi na problemy poszczególnych grup lub społeczności oraz wzmocnienia znaczenia podmiotów zepchniętych na margines życia społecznego,

  13. wspieranie lokalnych liderów,

  14. inspirowanie oraz wspieranie inicjatyw oddolnych,

  15. rozwijanie w ludziach poczucia przynależności do miejsca, w którym toczy się ich życie,

  16. tworzenie wspólnot lokalnych,

  17. mediowanie w sytuacjach trudnych i konfliktowych społeczności lokalnej,

  18. badanie dowodów zmiany,

  19. uczestnictwo w planowaniu oraz wprowadzaniu programów oraz usług, których celem jest zaspakajanie potrzeb oraz wzmacnianie grup oraz społeczności lokalnych,

  20. prowadzenie wolontariatu w oparciu o ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w tym:

  1. rozpoznawanie potrzeb w zakresie wolontariatu,

  2. propagowanie wolontariatu, wyszukiwanie kandydatów na wolontariuszy,

  3. prowadzenie rejestru wolontariuszy,

  4. dobór wolontariuszy pod względem rozeznanych potrzeb odbiorców,

  5. wprowadzanie wolontariuszy w środowisko, monitorowanie ich pracy oraz wspieranie działań,

  6. prowadzenie obowiązujących sprawozdań i dokumentacji, w tym podpisywanie porozumień z wolontariuszami,

  1. przygotowywanie corocznej archiwizacji wytworzonej dokumentacji.

Dział Asysty Rodzinnej

Struktura organizacyjna - 4 etaty

Stanowiska: asystent rodziny

§ 21.1. Dział Asysty Rodzinnej, zwany dalej „DAR”, wspiera rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, poprzez zespół planowych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji.

2. Bezpośrednim przełożonym DAR jest Zastępca Dyrektora.

3. Do zakresu działania DAR należy w szczególności:

  1. opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,

  2. opracowanie, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,

  3. udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,

  4. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych oraz wychowawczych z dziećmi,

  5. wspieranie aktywności społecznej rodzin,

  6. motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

  7. udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,

  8. motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,

  9. udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,

  1. podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,

  2. prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,

  3. prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,

  4. dokonywanie, nie rzadziej niż co pół roku, okresowej oceny sytuacji rodziny,

  5. monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,

  6. sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,

  7. współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,

  8. współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uznana zostanie za niezbędną,

  9. przygotowywanie corocznej archiwizacji wytworzonej dokumentacji.

V. Zasady współpracy

§ 22.1. W przypadku prowadzenia spraw wchodzących w zakres działania kilku działów mają one obowiązek współdziałania.

2. Dyrektor Ośrodka może wyznaczyć dział wiodący lub koordynatora, do którego należy załatwienie sprawy w ostatecznej formie.

3. Dział wiodący, bądź koordynator po zebraniu niezbędnych materiałów referuje sprawę Dyrektorowi Ośrodka, a po uzyskaniu akceptacji, sporządza sprawozdania, bądź ostateczny dokument i przedstawia go do podpisu Dyrektorowi Ośrodka.

VI. Zadania wspólne pracowników

§ 23. Przy wykonywaniu zadań pracownicy mają obowiązek:

  1. kierować się zasadami etyki zawodowej,

  2. kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,

  3. przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę,

  4. udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,

  5. zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,

  6. wykonywać zadania z należytą starannością,

  7. podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie,

  8. przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,

  9. przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,

  10. przestrzegać przepisów oraz zasad bhp.

VII. Zasady zastępstw

§ 24. 1. W razie niemożności pełnienia obowiązków służbowych przez Dyrektora Ośrodka zastępstwo obejmuje Zastępca Dyrektora, a w dalszej kolejności Koordynatorzy w zakresie posiadanych kompetencji.

2. W czasie nieobecności Koordynatorów zastępstwo pełnią wyznaczeni przez Dyrektora Ośrodka pracownicy.

3. Koordynatorzy odpowiadają za zorganizowanie zastępstw nieobecnych pracowników dla zapewnienia normalnego toku pracy komórki organizacyjnej.

4. Szczegółowe zasady zastępstw określa system zastępstw, ustalany w drodze zarządzenia Dyrektora Ośrodka.

VIII. Podległość służbowa

§ 25.1. Dyrektorowi Ośrodka podlegają bezpośrednio:

  1. Zastępca Dyrektora,

  2. ABI,

  3. Główny Księgowy,

  4. Koordynator Działu Świadczeń Rodzinnych

  5. Koordynator Działu Usług Opiekuńczych,

  6. Dział Organizacyjny.

2. Zastępcy Dyrektora podlegają bezpośrednio:

  1. Koordynator Działu Realizacji Świadczeń,

  2. Koordynator Działu Integracji Społecznej,

  3. Dział Diagnozy Środowiskowej,

  4. Dział Asysty Rodzinnej.

IX. Aprobata i podpisywanie pism

§ 26.1. Do podpisu Dyrektora Ośrodka zastrzega się:

  1. zarządzenia wewnętrzne, regulaminy, instrukcje, umowy,

  2. pisma i materiały kierowane do: Rady Miejskiej, Burmistrza, organów administracji rządowej i samorządowej, organów wymiaru sprawiedliwości w sprawach wymagających wystąpienia Dyrektora Ośrodka, redakcji czasopism, odpowiedzi na skargi i wnioski przyjęte osobiście.

2. Zastępca Dyrektora podpisuje pisma i dokumenty w zakresie posiadanych kompetencji i uprawnień oraz w zastępstwie Dyrektora Ośrodka.

3. Główny księgowy podpisuje dokumenty w zakresie uprawnień wynikających z przepisów szczególnych.

4. Koordynatorzy podpisują pisma i materiały dotyczące spraw organizacyjnych podległego działu i innych pism niezastrzeżonych do podpisu Dyrektora Ośrodka.

5. Pracownicy socjalni podpisują sporządzone przez siebie wywiady i notatki służbowe.

6. Pozostali pracownicy podpisują pisma i dokumenty w zakresie udzielonych im pisemnych upoważnień.

§ 27. Projekty pism zastrzeżonych do podpisu Dyrektora Ośrodka powinny być podpisane przez pracownika sporządzającego pismo.

X. Postanowienia końcowe

§ 28. Interpretacji przepisów Regulaminu Organizacyjnego dokonuje Dyrektor Ośrodka.

§ 29. Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym mogą być dokonane w trybie jego nadania.

Załącznik do regulaminu organizacyjnego

Ośrodka Pomocy Społecznej w Goleniowie

SCHEMAT ORGANIZACYJNY

0x01 graphic

2

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Edyta Guzikiewicz 20-02-2015 14:28
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-02-2015
Ostatnia aktualizacja: - 20-02-2015 14:28