Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE Nr 54/2018 BURMISTRZA GMINY GOLENIÓW z dnia 25 lutego 2019 roku w sprawie wprowadzenia procedur windykacji należności z tytułu dochodów budżetowych Gminy Goleniów


ZARZĄDZENIE Nr 54/2018

BURMISTRZA GMINY GOLENIÓW

z dnia 25 lutego 2019 roku

w sprawie wprowadzenia procedur windykacji należności z tytułu dochodów budżetowych

Gminy Goleniów

Na podstawie art. 31 i 33 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, poz. 1000, poz. 1349, poz. 1432, poz. 2500) w związku z art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, Dz. U. z 2018 r. poz. 1000, poz. 62, poz. 1366, poz. 1693, poz. 1669, poz. 2500, poz. 2354), zarządza się co następuje:

§ 1. Wprowadza się:

1) procedurę procesu windykacji należności podatkowych, będącą załącznikiem nr 1 do zarządzenia;

2) procedurę procesu windykacji należności cywilnoprawnych, będącą załącznikiem nr 2 do zarządzenia;

3) procedurę procesu windykacji niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznopraw­nym, będącą załącznikiem nr 3 do zarządzenia.

§ 2. Zobowiązuje się wszystkich pracowników właściwych merytorycznie z tytułu powierzonych obowiązków do zapoznania się z procedurami i przestrzegania zawartych w nich postanowień.

§ 3. Traci moc Zarządzenie nr 139 Burmistrza Gminy Goleniów z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie wprowadzenia procedur procesu windykacji należności w Urzędzie Gminy i Miasta w Goleniowie.

§ 4. Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy Goleniów.

§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Burmistrz Gminy Goleniów

Robert Krupowicz

Załącznik nr 1

do Zarządzenia Nr 54

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 25 lutego 2019 roku

P R O C E D U R A

procesu windykacji należności podatkowych

1. Cel wprowadzenia procedury

Celem procedury jest usystematyzowanie czynności związanych z monitorowaniem i windykacją podatków i opłat lokalnych.

2. Przedmiot i zakres stosowania

Przedmiotem procedury jest ustalenie sposobu postępowania windykacyjnego zmierzającego do odzyskania niezapłaconych w terminie podatków i opłat lokalnych wraz z odsetkami oraz kosztami postępowania.

3. Definicje i terminologia

1. Należności podatkowe - należności unormowane ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

2. Podatnik (zobowiązany) - osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, na której spoczywa obowiązek uiszczenia należności podatkowej.

3. Wierzyciel - Burmistrz Gminy Goleniów - podmiot uprawniony do żądania wykonania obowiązku lub jego zabezpieczenia w postępowaniu egzekucyjnym lub zabezpieczającym.

4. Pracownik ds. wymiaru - pracownik odpowiedzialny za dokonywanie wymiaru na indywidualnych kartach kontowych.

5. Pracownik ds. księgowości - pracownik odpowiedzialny za wykonywanie czynności księgowych oraz wystawianie upomnień.

6. Pracownik ds. windykacji - pracownik odpowiedzialny za wykonywanie czynności windykacyjnych.

7. Czynności windykacyjne - ogół czynności technicznych i prawnych, zmierzających do odzyskania należności, w sposób sprawny, terminowy i zgodny z prawem, z uwzględnieniem gospodarności przy ich podejmowaniu.

8. Programy dziedzinowe - programy księgowe, w których prowadzona jest ewidencja szczegółowa dochodów budżetowych.

4. Akty prawne

1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

2. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

3. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

4. Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym.

5. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

6. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

7. Ustawa z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych.

8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 września 2015 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej.

9. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych.

10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia.

11. Ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece.

12. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

5. Tryb postępowania

1. Windykację należności podatkowych prowadzi się w oparciu o posiadane programy dziedzinowe.

2. Pracownik ds. wymiaru obowiązany jest do kontroli prawidłowości dokonywanych przypisów/odpisów na kartach kontowych poszczególnych podatników, w tym m. in.: weryfikacji danych osobowych, adresów, ustalania spadkobierców oraz następców prawnych.

3. Pracownik ds. księgowości obowiązany jest do kontroli prawidłowości i terminowości wpłat dokonywanych z tytułu należności podatkowych, w tym naliczania odsetek oraz wystawiania upomnień.

4. Pracownik ds. księgowości oraz pracownik ds. wymiaru obowiązany jest do każdorazowego, niezwłocznego informowania pracownika ds. windykacji o zmianach mających wpływ na prowadzone czynności windykacyjne bez zbędnej zwłoki nie później niż w terminie 30 dni od dnia powstania zdarzenia. Informacje przekazywane są w formie pisemnej.

5. Za bieżące monitorowanie, weryfikację stanu zaległości oraz współpracę z organami egzekucyjnymi w zakresie należności podatkowych odpowiedzialny jest pracownik ds. windykacji.

6. W przypadku, gdy pracownik ds. windykacji nie posiada wiedzy w zakresie aktualnej sytuacji materialno-bytowej zobowiązanego może kierować zapytania o stan egzekucji lub o składniki majątkowe do odpowiednich organów, tj. Zakładów Ubezpieczeń Społecznych, Urzędów Skarbowych. W szczególności, gdy istnieje zagrożenie przedawnienia należności podatkowych, postępowanie egzekucyjne zostało umorzone ze względu na bezskuteczność lub w przypadku zaistnienia ważnego interesu wierzyciela. Informacje uzyskane w formie pisemnej - drogą elektroniczną i tradycyjną - oraz w formie kontaktu telefonicznego wyczerpują uprawnienia wierzyciela w zakresie czynnego udziału w procesie windykacji. Na okoliczność ostatniej formy kontaktu - sporządza się notatkę służbową.

7. Pracownik ds. windykacji może dokonać zabezpieczenia na majątku podatnika przez wpis hipoteki przymusowej lub ustanowienie zastawu skarbowego w szczególności, gdy istnieje zagrożenie przedawnienia należności podatkowych, postępowanie egzekucyjne zostało umorzone, a brak jest innych składników majątkowych, z których wierzyciel zostanie zaspokojony, lub w przypadku zaistnienia ważnego interesu wierzyciela. Mając na uwadze racjonalność gospodarowania środkami publicznymi należność podatkowa podlegająca zabezpieczeniu za okres 4 lat nie powinna być mniejsza niż 1.000,00 zł.

6.1. Upomnienia

1. Po przeprowadzeniu analizy zadłużenia, pracownik ds. księgowości wystawia bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie do 30 dni od daty upływu terminu płatności należności, upomnienia za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

2. W odniesieniu do należności z tytułu opłaty za posiadanie psów, w oparciu o przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia, upomnień nie wystawia się.

3. Upomnienia dotyczące opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wystawiane są po bezskutecznym upływie terminu płatności tychże należności nie rzadziej niż raz na kwartał.

4. Upomnienie wysyła się do zobowiązanego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru w wersji papierowej, natomiast w programach dziedzinowych przechowuje się jego wersję elektroniczną. Zwrotne potwierdzenia odbioru przechowuje i archiwizuje pracownik ds. księgowości.

5. Koszty upomnienia pobierane są od dnia wygenerowania upomnienia i są niezależne od czynności technicznej, stanowiącej jego doręczenie.

6. Pracownik ds. księgowości dokumentuje w programach dziedzinowych fakt odbioru przez zobowiązanego upomnienia po otrzymaniu od operatora publicznego lub gońca zwrotnych potwierdzeń odbioru bez zbędnej zwłoki.

7. Pracownik ds. księgowości w terminie do 30 dni od dnia otrzymania od operatora publicznego/ gońca zwrotnych potwierdzeń odbioru upomnień przekazuje je pracownikowi ds. windykacji, który potwierdza ten fakt umieszczając na upomnieniach pieczęć z datą. Przekazanie jest poprzedzone kontrolą poprawności i skuteczności potwierdzeń odbioru w oparciu o właściwe przepisy kpa oraz weryfikacją dokonanych wpłat.

8. W odniesieniu do należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz podatku od środków transportowych czynność techniczna wymieniona w pkt 7 nie obowiązuje.

9. W sytuacji otrzymania zwrotnego potwierdzenia odbioru upomnienia z adnotacją „adresat zmarł” pracownik ds. księgowości zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania tejże informacji pracownikowi ds. wymiaru w celu podjęcia czynności zmierzających do ustalenia spadkobierców.

10. W sytuacji otrzymania zwrotnego potwierdzenia odbioru upomnienia z adnotacją „adresat nieznany” lub „adresat wyprowadził się”, itp. pracownik ds. księgowości zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania tejże informacji pracownikowi ds. wymiaru w celu podjęcia czynności zmierzających do ustalenia aktualnego adresu zobowiązanego lub kuratora ds. doręczeń.

11. W sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości w sposobie doręczenia upomnienia pracownik ds. księgowości zobowiązany jest do ponownego wystawienia upomnienia lub złożenia reklamacji na niewykonaną usługę do państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska".

12. Po wystawieniu tytułów wykonawczych zwrotne potwierdzenia odbioru zwracane są pracownikowi ds. księgowości.

6.2. Tytuły wykonawcze

1. Pracownik ds. windykacji sporządza tytuły wykonawcze niezwłocznie nie później niż w terminie do 60 dni od dnia otrzymania od pracownika ds. księgowości zwrotnych potwierdzeń odbioru upomnień według obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie. W odniesieniu do należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami termin ten nie powinien przekroczyć 90 dni od dnia odbioru upomnień, natomiast w zakresie należności z tytułu opłaty od posiadania psów termin ten nie powinien przekroczyć 90 dni od dnia odbioru decyzji określających.

2. Tytuły wykonawcze numerowane są narastająco w danym roku kalendarzowym. Odpisy tytułów wykonawczych przechowywane są w wersji elektronicznej w poszczególnych programach dziedzinowych.

3. Wystawione tytuły wykonawcze przekazuje się do realizacji do organu egzekucyjnego zgodnie z właściwością miejscową.

4. Do przekazanych tytułów wykonawczych dołączana jest ewidencja zawierająca zestawienie tytułów. Informacja sporządzana jest w dwóch egzemplarzach, oryginał dla organu egzekucyjnego, natomiast kopia pozostaje w aktach pracownika ds. windykacji.

5. Pracownik ds. windykacji po uzyskaniu informacji, o których mowa w pkt 5 ust. 4, przekazuje je do organu egzekucyjnego bez zbędnej zwłoki nie później niż w terminie do 30 dni.

7. Ulgi

Ulgi stosuje się w oparciu o przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, ustaw szczegółowych oraz odpowiednich regulacji z zakresu pomocy publicznej.

Załącznik nr 2

do Zarządzenia Nr 54

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 25 lutego 2019 roku

P R O C E D U R A

procesu windykacji należności cywilnoprawnych

1. Cel wprowadzenia procedury

Wprowadzenie procedury ma na celu usystematyzowanie czynności windykacyjnych podejmowanych w stosunku do należności cywilnoprawnych.

2. Przedmiot i zakres stosowania

Przedmiotem procedury jest ustalenie postępowania windykacyjnego zmierzającego do wyegzekwowania niezapłaconych w terminie należności cywilnoprawnych wraz z odsetkami i kosztami postępowania.

3. Definicje i terminologia

1. Należność cywilnoprawna - dochody budżetowe Gminy Goleniów wynikające ze stosunków cywilnoprawnych.

2. Dłużnik - osoba prawna, fizyczna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej zobowiązana do uregulowania należności wobec wierzyciela.

3. Wierzyciel - Gmina Goleniów - podmiot uprawniony do otrzymania świadczenia pieniężnego od dłużnika.

4. Pracownik ds. wymiaru - pracownik odpowiedzialny za dokonywanie wymiaru na indywidualnych kartach kontowych.

5. Pracownik ds. księgowości - pracownik odpowiedzialny za wykonywanie czynności księgowych.

6. Pracownik ds. windykacji - pracownik odpowiedzialny za wykonywanie czynności windykacyjnych.

7. Czynności windykacyjne - ogół czynności technicznych i prawnych, zmierzających do odzyskania należności, w sposób sprawny, terminowy i zgodny z prawem, z uwzględnieniem gospodarności przy ich podejmowaniu.

8. Tytuł wykonawczy - dokument stwierdzający istnienie i zakres nadającego się do egzekucji roszczenia wierzyciela oraz odpowiadający mu obowiązek dłużnika. Tytuł wykonawczy stanowi np.: prawomocny wyrok, orzeczenie, nakaz oraz inne prawomocne akty zaopatrzone w sądową klauzulę wykonalności.

9. Zarządca mienia gminnego - Goleniowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. - podmiot, któremu oddelegowano na podstawie odrębnej umowy zarząd nad mieniem należącym do Gminy Goleniów.

10. Programy dziedzinowe - programy księgowe, w których prowadzona jest ewidencja szczegółowa dochodów budżetowych.

4. Akty prawne

1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

2. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego.

3. Ustawa z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych.

5. Tryb postępowania

1. Windykację należności cywilnoprawnych prowadzi się w oparciu o poszczególne programy dziedzinowe.

2. Pracownik ds. wymiaru obowiązany jest do kontroli prawidłowości dokonywanych przypisów/odpisów na kartach kontowych, w tym m. in.: weryfikacji danych osobowych, adresów, ustalania spadkobierców oraz następców prawnych.

3. Pracownik ds. księgowości obowiązany jest do kontroli prawidłowości i terminowości wpłat dokonywanych przez dłużników, w tym naliczania odsetek oraz dokonywania przypisów/odpisów wybranych należności cywilnoprawnych.

4. Pracownik ds. księgowości oraz pracownik ds. wymiaru obowiązani są do każdorazowego, niezwłocznego informowania pracownika ds. windykacji o zmianie wysokości należności mającej wpływ na prowadzone czynności windykacyjne. Informacja przekazywana jest w formie pisemnej bez zbędnej zwłoki nie później niż w terminie do 30 dni od dnia powstania zdarzenia.

5. Pracownik ds. windykacji odpowiedzialny jest za współpracę z organami egzekucyjnymi w zakresie udzielania odpowiedzi na wezwania oraz kierowania zapytań o przebieg egzekucji. Informacje uzyskane w formie pisemnej - drogą elektroniczną i tradycyjną - oraz w formie kontaktu telefonicznego wyczerpują uprawnienia wierzyciela w zakresie czynnego udziału w procesie windykacji. Monit przeprowadzony drogą telefoniczną potwierdzany jest sporządzoną na tę okoliczność notatką służbową podpisaną przez pracownika ds. windykacji.

6. Pracownik ds. windykacji może dokonać zabezpieczenia na majątku dłużnika przez wpis hipoteki przymusowej lub ustanowienie zastawu skarbowego. W celu dokonania zabezpieczenia akta przekazuje się radcy prawnemu celem uzyskania kolejnego tytułu wykonawczego. Należność cywilnoprawna podlegająca zabezpieczeniu nie powinna być mniejsza niż 5.000,00 zł chyba, że zabezpieczenie jest konieczne ze względu na ważny interes wierzyciela.

7. Pracownik ds. windykacji może podjąć czynności windykacyjne mające na celu opróżnienie i wydanie przez dłużnika zajmowanego lokalu, będącego własnością wierzyciela, w szczególności w przypadkach znacznego, uporczywego uchylania się od zapłaty należności cywilnoprawnych lub naruszania zasad współżycia społecznego w obrębie nieruchomości.

8. Do egzekucji należności o charakterze niepieniężnym, o którym mowa w ust. 7 mają odpowiednio zastosowanie zapisy niniejszej procedury odnoszące się do należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym.

9. Termin podjęcia czynności windykacyjnych oraz ich charakter zależy od rodzaju należności cywilnoprawnej i podlega uznaniu pracownika ds. windykacji, przy czym czynności te powinny być dokonane przynajmniej 3 miesiące przed upływem terminu przedawnienia.

6.1. Wezwania do zapłaty

1. Wezwanie do zapłaty należności cywilnoprawnych winno zawierać w szczególności:

a) oznaczenie wierzyciela;

b) imię, nazwisko, adres dłużnika;

c) kwotę dochodzonej należności;

d) sposób spełnienia świadczenia na rzecz wierzyciela;

e) informację o zagrożeniu skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego w przypadku braku zapłaty w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wezwania do zapłaty;

f) podpis pracownika sporządzającego wezwanie wraz z podaniem stanowiska służbowego.

2. Wezwanie do zapłaty należności cywilnoprawnych może być modyfikowane w zależności od ich rodzaju.

3.Koszty wezwań, o których mowa pkt 4 pobierane są od dnia wygenerowania wezwania i są niezależne od czynności technicznej, stanowiącej jego doręczenie. Wysokość kosztów ustalana jest na podstawie umowy zawartej przez wierzyciela operatorem publicznym Pocztą Polską oraz zarządcę mienia gminnego z operatorem publicznym Pocztą Polską.

4.W zakresie należności cywilnoprawnych wysyłane są:

a) wezwania do zapłaty:

    • w odniesieniu do należności czynszowych przez pracownika ds. księgowości z ramienia zarządcy mienia gminnego - po upływie 1 miesiąca od terminu płatności należności;

    • dla pozostałych należności przez pracownika ds. windykacji - nie później niż po upływie 6 miesięcy od terminu płatności należności;

b) przedsądowe wezwania do zapłaty - pracownik ds. windykacji po przeanalizowaniu stanu zaległości dłużnika w oparciu o doświadczenie oraz posiadaną na temat dłużnika wiedzę, decyduje o zasadności oraz terminie wysłania dłużnikowi tegoż wezwania w przypadkach, gdy wezwanie do zapłaty było bezskuteczne, a:

  • jest to podyktowane interesem wierzyciela, uwzględniając racjonalność w rozporządzaniu środkami publicznymi;

  • istnieje znaczne prawdopodobieństwo, że należność zostanie uiszczona przed wszczęciem postępowania sądowego;

  • wierzyciel zamierza skierować sprawę na drogę postępowania sądowego;

c) ostateczne przedsądowe wezwania do zapłaty:

  • w odniesieniu do należności czynszowych za lokale oddane w zarząd GTBS Sp. z o. o. bezpośrednio przed wystąpieniem do radcy prawnego z wnioskiem o złożenie powództwa o zapłatę przeciwko dłużnikowi do właściwego sądu rejonowego;

  • dla pozostałych należności - nie wysyła się.

5. Pracownik ds. windykacji może nie wystawiać wezwań, o których mowa w pkt 4, gdy wysokość należności cywilnoprawnej nie przekracza czterokrotności wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej "Poczta Polska" za polecenie przesyłki listowej.

6. Wezwania, o których mowa w pkt 4 sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden przeznaczony jest dla dłużnika (doręczenie za potwierdzeniem odbioru), a drugi pozostaje w aktach sprawy. Otrzymane potwierdzenia odbioru powinny być dołączone do kopii wysłanego wezwania.

6.2. Kierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego

1. Pracownik ds. windykacji po przeanalizowaniu stanu zaległości dłużnika w oparciu o doświadczenie oraz posiadaną na temat dłużnika wiedzę, decyduje o zasadności oraz terminie skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego w szczególności, gdy:

a) przemawia za tym ważny interes wierzyciela;

b) istnieje ryzyko przedawnienia należności cywilnoprawnej.

2. Wniosek o skierowanie powództwa o zapłatę wraz z dokumentacją niezbędną do przeprowadzenia przewodu sądowego pracownik ds. windykacji przekazuje radcy prawnemu.

3. Radca prawny niezwłocznie sporządza pozew, o którym mowa w pkt 2, natomiast w terminie 14 dni od daty otrzymania prawomocnego tytułu wykonawczego przekazuje go wraz z aktami sprawy pracownikowi ds. windykacji.

4. Przypisu kosztów postępowania sądowego w programach dziedzinowych dokonuje:

  • w odniesieniu do należności czynszowych za lokale będące w zarządzie GTBS Sp. z o. o. pracownik ds. księgowości (z ramienia zarządcy mienia gminnego) na podstawie informacji przekazanej przez pracownika ds. windykacji;

  • dla pozostałych należności - pracownik ds. windykacji.

6.3 Kierowanie sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego

1. Pracownik ds. windykacji po przeanalizowaniu stanu zaległości dłużnika w oparciu o doświadczenie oraz posiadaną na temat dłużnika wiedzę, biorąc pod uwagę kryterium gospodarności, decyduje o zasadności oraz terminie skierowania sprawy na drogę egzekucji komorniczej, sporządzając w tym celu stosowny wniosek.

2. Nie kieruje się sprawy na drogę egzekucji komorniczej w szczególności, gdy:

a) należność cywilnoprawna została spłacona w całości wraz z odsetkami i kosztami postępowania;

b) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu zaległość objęta tytułem wykonawczym nie zostanie spełniona;

c) wierzyciel posiada wiedzę, iż w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne;

d) została zastosowana ulga w spłacie należności cywilnoprawnej.

Opisane działania pracownik ds. windykacji ujmuje w sporządzonej przez siebie na tę okoliczność notatką służbową.

3. Przypisu kosztów egzekucyjnych w programach dziedzinowych dokonuje:

  • w odniesieniu do należności czynszowych za lokale będące w zarządzie GTBS Sp. z o. o. pracownik ds. księgowości (od strony wierzyciela) na podstawie informacji przekazanej przez pracownika ds. windykacji;

  • dla pozostałych należności - pracownik ds. windykacji.

4. W razie zakończenia lub umorzenia egzekucji komorniczej ze względu na jej bezskuteczność, pracownik ds. windykacji przekazuje pracownikowi ds. księgowości postanowienie komornika w tym temacie celem weryfikacji stanu należności pozostałej do zapłaty przez dłużnika.

5. W przypadku umorzenia postępowania egzekucyjnego w myśl przepisów kodeksu postępowania cywilnego, pracownik ds. windykacji po upływie 33 miesięcy może podjąć ponownie czynności windykacyjne. Niemniej jednak czynności windykacyjnych nie podejmuje się w przypadku, gdy wobec tego samego dłużnika prowadzone jest na podstawie innego tytułu wykonawczego postępowanie egzekucyjne, o którym wiadomo, że jest bezskuteczne lub gdy wierzyciel posiada wiedzę, iż w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne. Opisane działania pracownik ds. windykacji ujmuje w sporządzonej przez siebie na tę okoliczność notatką służbową.

7. Ulgi

Ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych udzielane są na podstawie uchwał Rady Miejskiej w Goleniowie.

Załącznik Nr 3

do Zarządzenia Nr 54

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 25 lutego 2019 roku

P R O C E D U R A

procesu windykacji niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym

1. Cel wprowadzenia procedury

Wprowadzenie procedury ma na celu usystematyzowanie czynności windykacyjnych podejmowanych w stosunku do należności pieniężnych mających charakter publicznoprawny.

2. Przedmiot i zakres stosowania

Przedmiotem procedury jest ustalenie procedury postępowania windykacyjnego zmierzającego do wyegzekwowania niezapłaconych w terminie należności publicznoprawnych wraz z odsetkami oraz kosztów postępowania.

3. Definicje i terminologia

1 Należności publicznoprawne - środki publiczne stanowiące niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

2. Zobowiązany - osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, na której spoczywa obowiązek uiszczenia należności publicznoprawnej.

3. Wierzyciel - Burmistrz Gminy Goleniów - podmiot uprawniony do żądania wykonania obowiązku lub jego zabezpieczenia w postępowaniu egzekucyjnym lub zabezpieczającym.

4. Pracownik ds. wymiaru - pracownik odpowiedzialny za dokonywanie wymiaru na indywidualnych kartach kontowych.

5. Pracownik ds. księgowości - pracownik odpowiedzialny za wykonywanie czynności księgowych.

6. Pracownik ds. windykacji - pracownik odpowiedzialny za wykonywanie czynności windykacyjnych.

7. Czynności windykacyjne - ogół czynności technicznych i prawnych, zmierzających do odzyskania należności, w sposób sprawny, terminowy i zgodny z prawem, z uwzględnieniem gospodarności przy ich podejmowaniu.

8. Programy dziedzinowe - programy księgowe, w których prowadzona jest ewidencja szczegółowa dochodów budżetowych.

4. Akty prawne

1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

4. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

5. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

6. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych.

7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia.

8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 września 2015 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej.

5.Tryb postępowania

1. Windykację należności publicznoprawnych prowadzi się w oparciu o programy dziedzinowe.

2. Pracownik ds. wymiaru obowiązany jest do kontroli prawidłowości dokonywanych przypisów/odpisów na kartach kontowych, w tym m. in.: weryfikacji danych osobowych, adresów, ustalania spadkobierców oraz następców prawnych.

3. Pracownik ds. księgowości obowiązany jest do kontroli prawidłowości i terminowości wpłat dokonywanych przez zobowiązanych, w tym naliczania odsetek oraz dokonywania przypisów/odpisów wybranych należności publicznoprawnych.

4. Pracownik ds. windykacji obowiązany jest do dokonywania przypisów należności publicznoprawnych z tytułu mandatów karnych kredytowanych oraz gotówkowych przekazywanych przez Funkcjonariuszy Straży Miejskiej w Goleniowie - odcinek D.

5. Pracownik ds. księgowości oraz pracownik ds. wymiaru obowiązany jest do każdorazowego, niezwłocznego informowania pracownika ds. windykacji o zmianach mających wpływ na prowadzone czynności windykacyjne bez zbędnej zwłoki nie później niż w terminie 30 dni od dnia powstania zdarzenia. Informacje przekazywane są w formie pisemnej.

6. Za bieżące monitorowanie, weryfikację stanu zaległości oraz współpracę z organami egzekucyjnymi w zakresie należności podatkowych odpowiedzialny jest pracownik ds. windykacji.

7. W przypadku, gdy pracownik ds. windykacji nie posiada wiedzy w zakresie aktualnej sytuacji materialno-bytowej zobowiązanego może kierować zapytania o stan egzekucji lub o składniki majątkowe do odpowiednich organów, tj. Zakładów Ubezpieczeń Społecznych, Urzędów Skarbowych. W szczególności, gdy istnieje zagrożenie przedawnienia należności publicznoprawnych lub postępowanie egzekucyjne zostało umorzone ze względu na bezskuteczność lub w przypadku zaistnienia ważnego interesu wierzyciela. Informacje uzyskane w formie pisemnej - drogą elektroniczną i tradycyjną - oraz w formie kontaktu telefonicznego wyczerpują uprawnienia wierzyciela w zakresie czynnego udziału w procesie windykacji. Na okoliczność ostatniej formy kontaktu - sporządza się notatkę służbową.

8. Pracownik ds. windykacji może dokonać zabezpieczenia na majątku zobowiązanego przez wpis hipoteki przymusowej lub ustanowienie zastawu skarbowego w szczególności, gdy istnieje zagrożenie przedawnienia należności publicznoprawnej lub postępowanie egzekucyjne zostało umorzone, a brak jest innych składników majątkowych, z których wierzyciel zostanie zaspokojony, lub w przypadku zaistnienia ważnego interesu wierzyciela. Mając na uwadze racjonalność gospodarowania środkami publicznymi należność publicznoprawna podlegająca zabezpieczeniu nie powinna być mniejsza niż 2.000,00 zł.

6.1. Upomnienia

1. Po przeprowadzeniu analizy zadłużenia, pracownik ds. windykacji wystawia bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie do 60 dni od daty upływu terminu płatności należności, upomnienia za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

2. W odniesieniu do należności publicznoprawnych pracownik ds. windykacji może nie wystawiać upomnień jeżeli przewidują to przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia.

3. Upomnienie wysyła się do zobowiązanego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru w wersji papierowej, natomiast w programach dziedzinowych przechowuje się jego wersję elektroniczną. Zwrotne potwierdzenia odbioru przechowuje i archiwizuje pracownik ds. windykacji.

4. Koszty upomnienia pobierane są od dnia wygenerowania upomnienia i są niezależne od czynności technicznej, stanowiącej jego doręczenie.

5. W sytuacji otrzymania zwrotnego potwierdzenia odbioru upomnienia z adnotacją „adresat zmarł” pracownik ds. windykacji zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania tejże informacji pracownikowi ds. wymiaru w celu podjęcia czynności zmierzających do ustalenia spadkobierców. Informacja może zostać przekazana drogą telefoniczną, co pracownik ds. windykacji potwierdza sporządzoną na tą okoliczność notatką służbową lub e-mailową.

6. W sytuacji otrzymania zwrotnego potwierdzenia odbioru upomnienia z adnotacją „adresat nieznany” lub „adresat wyprowadził się”, itp. pracownik ds. windykacji zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania tejże informacji pracownikowi ds. wymiaru w celu podjęcia czynności zmierzających do ustalenia aktualnego adresu zobowiązanego. Informacja może zostać przekazana drogą telefoniczną, co pracownik ds. windykacji potwierdza sporządzoną na tę okoliczność notatką służbową lub e-mailową.

7. W sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości w sposobie doręczenia upomnienia pracownik ds. windykacji zobowiązany jest do ponownego wystawienia upomnienia lub złożenia reklamacji na niewykonaną usługę do państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska".

6.2. Tytuły wykonawcze

1. Pracownik ds. windykacji sporządza tytuły wykonawcze bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie do 60 dni od dnia bezskutecznego upływu 7 dniowego terminu określonego w upomnieniu.

2. Tytuły wykonawcze numerowane są narastająco w danym roku kalendarzowym. Odpisy tytułów wykonawczych przechowywane są w wersji elektronicznej w poszczególnych programach dziedzinowych.

3. Wystawione tytuły wykonawcze przekazuje się do realizacji do organu egzekucyjnego zgodnie z właściwością miejscową.

4. Do przekazanych tytułów wykonawczych dołączana jest ewidencja zawierająca zestawienie tytułów. Informacja sporządzana jest w dwóch egzemplarzach, oryginał dla organu egzekucyjnego, natomiast kopia pozostaje w aktach pracownika ds. windykacji.

5. Pracownik ds. windykacji po uzyskaniu informacji, o których mowa w pkt. 5 ust. 5, przekazuje je do organu egzekucyjnego bez zbędnej zwłoki nie później niż w terminie do 30 dni.

7.Ulgi

W przypadku należności publicznoprawnych ulgi stosuje się w oparciu o przepisy Ustawy o finansach publicznych, Kodeksu i odpowiednich przepisów działu III Ustawy, o której mowa w ust. 4 pkt 3.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Mirosław Guzikiewicz 12-11-2019 13:11
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Mirosław Guzikiewicz 25-02-2019
Ostatnia aktualizacja: - 12-11-2019 13:11