Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Zarządzenie Nr 211/2017 Burmistrza Gminy Goleniów z dnia 10 sierpnia 2017 w sprawie zatwierdzenia diagnozy w zakresie zidentyfikowanych potrzeb i planowanego wsparcia dla Szkoły Podstawowej w Mostach będącej częścią Zespołu Szkół Publicznych im. Lotników Polskich w Mostach


Zarządzenie Nr 211/2017

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 10 sierpnia 2017

w sprawie zatwierdzenia diagnozy w zakresie zidentyfikowanych potrzeb i planowanego wsparcia dla Szkoły Podstawowej w Mostach będącej częścią Zespołu Szkół Publicznych im. Lotników Polskich w Mostach

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.)

zarządza się co następuje:

  1. Zatwierdzam diagnozę potrzeb edukacyjnych i planowanego wsparcia dla Szkoły Podstawowej w Mostach będącej częścią Zespołu Szkół Publicznych im. Lotników Polskich w Mostach prowadzonej przez Gminę Goleniów.

  1. Wykonanie zarządzenia powierzam Dyrektorowi Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.

3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.

Burmistrz Gminy Goleniów

Robert Krupowicz

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr 211/2017

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 10 sierpnia 2017

DIAGNOZA

Szkoły Podstawowej w Mostach

będącej częścią

Zespołu Szkół Publicznych im. Lotników Polskich w Mostach

Marzec 2017

WSTĘP

Do diagnozy szkoły wykorzystano metodologię badań ilościowych. Diagnozę przygotował Zespół Szkół Publicznych im. Lotników Polskich w Mostach - Szkoła Podstawowa przy współpracy z Fundacją Rozwoju Lokalnego Progressus. Diagnoza powstała przy konsultacjach z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Goleniowie w zakresie możliwości podnoszenia kompetencji nauczycieli oraz pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Diagnoza potrzeb szkoły była przeprowadzona za pomocą kwestionariuszy ankiet, dokumentacji szkoły, dotyczącej posiadanych pomocy dydaktycznych, zasobów lokalowych, kwestionariuszy osobowych nauczycieli, dostępnych diagnoz dzieci. Diagnoza została przeprowadzona w oparciu o zapisy Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020, a także regulaminu konkursu RPZP.08.03.00-IP.02-32-K20/17 w ramach Osi priorytetowej VIII Edukacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Działanie: 8.3 Wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne oraz uczniów uczestniczących w kształceniu podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym w ramach strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Diagnozę przeprowadzono w marcu 2017 roku.

INFORMACJE O SZKOLE

Zespół Szkół Publicznych im. Lotników Polskich w Mostach - Szkoła Podstawowa jest szkołą wiejską, dzieci pochodzą z rodzin wielodzietnych, występują problem eurosieroctwa. Część dzieci pochodzi z biednych rodzin korzystających z pomocy społecznej, bezrobotnych. Z drugiej strony mamy w obszarze szkoły osiedla domków jednorodzinnych, z których pochodzą dzieci z rodzin o wyższym statusie materialnym. Szkoła obecnie ma dobre wyniki w nauce. W roku 2016wyniki sprawdzianu zewnętrznego były dobre i wynosiły w) cz. I -68,59%, a w cz.2 - 69,35%. Wewnątrz szkoły jest znaczne rozwarstwienie wyników w nauce poszczególnych grup uczniów. Jest to związane z sytuacją społeczną rodzin.

Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Mostach współpracuje z wieloma podmiotami z najbliższego otoczenia, należą do nich: policja, poradnia p-p, ZHP, OPS, PCPR, straż pożarna, Starostwo Powiatowe, kuratorzy sądowi, szkoły. Szkoła dotychczas w niewielkim stopniu wykorzystywała potencjał rozwojowy w oparciu o środki zewnętrzne.

W Szkole Podstawowej w Mostach uczy się obecnie 136 dzieci, w tym 68 dziewcząt . W klasach IV-VI uczy się 79 dzieci, w tym 35 dziewcząt. Według przeprowadzonej diagnozy ok. 60% uczniów wykazuje specjalne potrzeby edukacyjne, w tym 1 chłopiec ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Pomocą obejmujemy w projekcie: 28 dziewcząt i 36 chłopców, w tym zajęciami specjalistycznymi 19 dziewcząt i 23 chłopców; zajęciami dydaktyczno-wyrównawcze 15 dziewcząt i 21 chłopców. Uczniowie zdolni to 8 dziewcząt i 4 chłopców. Przy wsparciu dzieci z wyżej wymienionymi potrzebami edukacyjnymi konieczna jest praca z rodzicami, aby poza szkołą (w domu) rodzice mieli możliwość samodzielnego wsparcia ucznia.

CHARAKTERYSTYKA GRUPY DOCELOWEJ

W Szkole Podstawowej w Mostach uczy się obecnie 136 dzieci w tym 68K . W klasach IV-VI uczy się 79 dzieci, w tym 35K. Według przeprowadzonej diagnozy w szkole ok. 60% uczniów wykazuje specjalne potrzeby edukacyjne w tym 1 M ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanymi przez poradnie. Obejmujemy w projekcie: 28K-36M, w tym; specjalistyczne: 19K-23M; dydaktyczno-wyrównawcze: 15K-21M. Uczniowie zdolni: 8K-4M;.

Otrzymują oni wsparcie w postaci zajęć rewalidacyjnych, a także specjalistycznych zajęć z logopedą, psychologiem, pedagogiem.

W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowie potrzebują wsparcia w ramach zajęć: dydaktyczno - wyrównawczych- 25,33%; logopedycznych - 26,74%; korekcyjno-kompensacyjnych - 16,01%; terapii pedagogicznej - 11,43%; socjoterapeutycznych - 12,15%; dzieci uzdolnionych kierunkowo- 8,35%. Uczniowie wykazują zaległości dydaktyczne i obniżoną motywację do nauki. Ze względu na trudności i na występujące specyficzne problemy edukacyjne nie są oni w stanie opanować podstawy programowej. W przypadku uczniów zdolnych wszyscy mają zdolności kierunkowe lub ogólne, w tym 10 osób ma wskazane uzdolnienia matematyczne. Dzieci pochodzą z rodzin o wysoce zróżnicowanych środowisk społecznych.

W Szkole Podstawowej w Mostach dostrzega się grupy uczniów w tzw. gorszym położeniu oraz mających poważne problemy edukacyjne. Są to uczniowie z rodzin niewydolnych wychowawczo, mający problemy z dyscypliną podczas zajęć (nie stosują i nie przestrzegają obowiązujących w szkole zasad, często są nieprzygotowani do zajęć, mają kłopoty z koncentracją uwagi, powodują konflikty). Dzieci z rodzin znajdujących się w gorszej sytuacji materialnej wykazują braki w niezbędnym do pracy w szkole wyposażeniu, nie biorą udziału w organizowanych przez szkołę wyjazdach do kina, na basen, do teatru.

WYPOSAŻENIE SZKOŁY

Szkoła Podstawowa w Mostach posiada:

  • wyposażenie niezbędne do realizacji zadań dydaktycznych (są to: komputery, pomoce dydaktyczne, tablice multimedialne, meble),

  • 1 pracownię komputerową.

Diagnoza potrzeb szkoły w tym zakresie wskazuje na braki w sprzęcie i pomocach dydaktycznych niezbędnych do diagnozowania i wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, całkowity brak sprzętu do diagnozy i niewystarczające pomoce dydaktyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb edukacyjnych. W celu prawidłowej realizacji zadań, w tym przeprowadzenia kompleksowej indywidualnej diagnozy uczniów oraz wsparcia ucznia w zakresie zdiagnozowanych deficytów niezbędny jest zakup następujących pomocy dydaktycznych: w zakresie zajęć specjalistycznych: 15 gier logopedycznych na grupę, dających możliwość pomiaru deficytów i wsparcia ucznia w zakresie zdiagnozowanych deficytów, np. gry utrwalające poprawną wymowę, itp.; dodatkowo 20 zestawów książek i/lub zeszyty ćwiczeń specjalistycznych do pracy na zajęciach i w domu z rodzicem. W zakresie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych: 15 gier dających możliwość pomiaru deficytów i wsparcia ucznia w zakresie zdiagnozowanych deficytów, np. w zakresie pisania, czytania, liczenia; dodatkowo 30 książek i/lub zeszytów ćwiczeń specjalistycznych do pracy na zajęciach i w domu z rodzicem. W zakresie warsztatów dla dzieci uzdolnionych: 15 gier na grupę, dających możliwość pracy nad rozwojem zdolności ucznia, np. gry językowe, matematyczne, itp.; dodatkowo 50 zestawów książek i/lub zeszytów ćwiczeń do pracy na zajęciach i w domu z rodzicem. Zestawy będą do wykorzystania przez cały okres realizacji projektu w realizowanych zadaniach i po jego zakończeniu.

W zasobach bibliotecznych rokrocznie ubywa 10-15 pozycji książkowych. Szkoła nie ma środków na zakup nowych książek, przez co baza się kurczy i nie jest aktualizowana o nowe pozycje książkowe. W szczególności dotyczy to książek i ćwiczeń, które nauczyciele mogą wykorzystywać do pracy na lekcjach i przy realizacji programu nauczania.

W szkole nie ma dostępnych pomocy dydaktycznych do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dotyczy to zarówno pracy z uczniem zdolnym, jak i z uczniem z deficytami. Konieczne jest doposażenie szkoły zarówno w pomoce w zakresie diagnozowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak i do indywidualizacji procesu nauczania. Są one szczególnie niezbędne, ponieważ szkoła jest szkołą wiejską, a najbliższa placówka, posiadająca kadrę do diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych, znajduje się w Goleniowie. Podniesienie kompetencji nauczycieli i odpowiednie wyposażenie pozwoli odpowiednio wcześniej zdiagnozować specjalne potrzeby edukacyjne, a co za tym idzie wesprzeć ucznia w prawidłowej jego edukacji.

Do niezbędnych pomocy dydaktycznych należą: książki, ćwiczenia, gry do pracy na zajęciach i w domu z rodzicami.

DIAGNOZA KADRY PEDAGOGICZNEJ:

Przeprowadzona analiza potrzeb kadry pedagogicznej wskazuje na konieczność podniesienia kompetencji nauczycieli w zakresie:

  • przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy. Konieczne są szkolenia indywidualne dla 4 nauczycieli.

Nauczyciele wskazują na potrzebę podnoszenia kompetencji w tym zakresie, co w połączeniu z wyposażeniem w pomoce dydaktyczne pozwoli na podniesienie jakości nauczania w szkole poprzez lepsze diagnozowanie i wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wprowadzenie nowoczesnych metod nauczania.

Nauczyciele wskazują również na potrzebę wzmocnienia pracy z rodzicami w zakresie wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, co można realizować poprzez organizację warsztatów czy spotkań dla rodziców z zakresu:

  • pracy z dzieckiem zdolnym

  • wspieraniu ucznia z deficytami

  • bezpieczeństwa w sieci

  • wspieranie rodziców z dziećmi z problemami wychowawczymi.

ZDIAGNOZOWANE POTRZEBY GRUPY DOCELOWEJ I RODZICÓW

Rodzice dzieci uczących się w szkole, wskazali następujące oczekiwania:

  • Zwiększenie liczby zajęć specjalistycznych dodatkowych realizowanych poza podstawą programową, pozwalających na zniwelowanie lub kompensację deficytów;

  • Zwiększenie liczby zajęć specjalistycznych dodatkowych realizowanych poza podstawą programową pozwalających na rozwój zdolności ucznia;

Oczekiwania rodziców względem udzielanej im pomocy:

  • Wsparcie dziecka w procesie dydaktycznym;

  • Poznanie metod pracy z dzieckiem w szkole i w domu.

W zakresie wsparcia dzieci oczekiwania są następujące:

W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczestnicy projektu potrzebują wsparcia w ramach zajęć:

  • dydaktyczno-wyrównawczych, logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych, psychologicznych, psychoterapeutycznych. Uczniowie wykazują zaległości dydaktyczne i obniżoną motywację do nauki. Ze względu te na trudności nie są oni w stanie opanować podstawy programowej.

W przypadku uczniów zdolnych wszyscy mają zdolności kierunkowe lub ogólne. Dzieci również oczekują nowych innowacyjnych zajęć, uwzględniających ich oczekiwania.

Uczniowie szkoły pochodzą z rodzin o różnych pozycjach społecznych. Wszystkie dzieci pochodzą z obszarów wiejskich, co powoduje ograniczony dostęp do zajęć dodatkowych. Ich organizacja na terenie szkoły na bazie nowego zakupionego sprzętu i pomocy dydaktycznych zwiększy ich zainteresowanie nauką i podnoszeniem kompetencji kluczowych na rynku pracy.

ZDIAGNOZOWANE PROBLEMY GRUPY DOCELOWEJ

  • niedostateczny poziom wyposażenia w sprzęt i pomoce dydaktyczne do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

  • niedostateczna umiejętność przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy.

POTRZEBY I OCZEKIWANIA

W Szkole Podstawowej w Mostach zachodzi potrzeba rozwijania następujących obszarów:

  • proces indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ponadto należy również doposażyć szkołę w stosowne narzędzia dydaktyczne.

Zdaniem dyrektora placówki ważnymi efektami w pracy z uczniami tej szkoły są: poprawa umiejętności współpracy w grupie, podejmowanie, w większym stopniu, przez uczniów nowych wyzwań edukacyjnych, zwiększenie poziomu koncentracji uwagi uczniów oraz zaangażowania w proces edukacji, zwiększenie stopnia motywacji uczniów i ich ciekawości poznawczej, poznanie metod wspierających uczenie się, a także wykorzystywanie ich na wszystkich lekcjach, w większym stopniu opanowanie umiejętności posługiwania się metodami eksperymentalnymi. Z diagnozy potrzeb szkoły wynika, że w celu zwiększenia efektywności nauczania warto wśród pedagogów rozwijać umiejętności kształtowania kompetencji kluczowych, niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw i umiejętności, a także wykorzystać system wspierania nauczycieli poprzez spotkania grupowe i sesje indywidualne w trakcie realizacji zajęć. Dodatkowo, zdaniem dyrektora szkoły, zachodzi potrzeba rozwijania wśród kadry pedagogicznej umiejętności podejmowania innowacyjnych działań i eksperymentów pedagogicznych w szkole, wsparcia procesu uczenia się przy użyciu narzędzi multimedialnych, umiejętności kreowania sytuacji wzbudzających motywację wewnętrzną uczniów, a także umiejętności moderowania skutecznej współpracy w grupie.

PODSUMOWANIE POTRZEB

  • zakup pomocy dydaktycznych do diagnozowania i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym: programy komputerowe, gry, książki i ćwiczenia;

  • przygotowanie do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania poprzez zakup odpowiednich pomocy dydaktycznych dla nauczycieli;

  • wzmocnienie pracy z rodzicami poprzez organizację warsztatów, konsultacji i porad indywidualnych prowadzonych przez specjalistów;

  • organizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych, w tym:

  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, dysortografią lub dysgrafią, w celu stymulowania rozwoju poznawczego i zmniejszania trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności szkolnych, takich jak funkcje postrzegania wzrokowego, funkcje słuchowe, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy - 14 grup/półrocze szkolne/rok szkolny

  • organizacja dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - 12 grup w półroczu szkolnym/roku szkolnym;

  • organizacja dodatkowych zajęć rozwijających uzdolnienia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - szczególnie uzdolnionych - 4 grupy/półrocze szkolne/rok szkolny;

  • organizacja zajęć logopedycznych dla ucznia niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Obejmują zarówno profilaktykę jaki terapię logopedyczną - 25 godzin/ semestr

  • organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla ucznia niepełnosprawnego - trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Trudności w nauce przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, czytaniu i pisaniu, wykorzystywanie wiedzy w praktyce, trudności z językami obcymi - 25 godzin/ semestr.

WNIOSKI I REKOMENDACJE

Szkoła Podstawowa w Mostach posiada wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, wymagającą wsparcia jedynie w obszarze indywidualizacji pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Placówka usytuowana jest w bezpiecznej i przyjaznej (kontakt z naturą) okolicy. Szkoła stwarza możliwość rozwijania zainteresowań, zapewnia uczniom wsparcie i pomoc pedagogiczną, współpracuje ze środowiskiem, umiejętnie wykorzystuje własne zasoby. Szkoła Podstawowa w Mostach posiada potencjał osobowy, który może się dalej rozwijać i doskonalić. Przeprowadzona analiza materiału pozwala wnioskować, że ważne dla rozwoju szkoły jest łączenie innowacji ze sprawdzonymi metodami pracy. Zdaniem dyrektora placówki istotnymi elementami tego procesu są łączenie innowacyjności ze sprawdzonymi metodami pracy, zapoznanie nauczycieli z aktualną wiedzą opisującą mechanizmy uczenia się, zaproponowanie zmiany sposobu pracy nauczyciela, bez nakładu środków finansowych i wprowadzania zmian organizacyjnych oraz korzystanie z bezpośrednich doświadczeń nauczycieli. Zdaniem dyrektora szkoły pozytywny wpływ na efekty nauczania w szkole mają następujące wskaźniki: zaangażowanie nauczycieli, wzrost kompetencji nauczycielskich, a także postawa i motywacja uczniów do nauki i sposobów wyrażania siebie, poprawa wyników w nauce poprzez dostęp do odpowiednich narzędzi. Ważnym wnioskiem, który nasuwa się po przeprowadzonej diagnozie potrzeb Szkoły Podstawowej w Mostach jest potrzeba rozwijania w placówce procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy. Rekomenduje się zatem wprowadzenie w placówce działań mających na celu doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w tym zakresie, a także kształtowanie i rozwijanie indywidualnych form pracy z uczniem. Zaleca się również wyposażenie Szkoły Podstawowej w Mostach w sprzęt i pomoce dydaktyczne do diagnozowania i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych. Niezbędne jest też wzmocnienie współpracy z rodzicami. Jak wynika z diagnozy, brak odpowiedniej bazy, w tym wyposażenia, stanowi słabą stronę placówki.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Grzegorz Matławski 16-08-2017 13:21
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Przemysław Joppek 16-08-2017
Ostatnia aktualizacja: - 16-08-2017 13:21