Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Zarządzenie Nr 212/2017 Burmistrza Gminy Goleniów z dnia 10 sierpnia 2017 w sprawie zatwierdzenia diagnozy w zakresie zidentyfikowanych potrzeb i planowanego wsparcia dla Szkoły Podstawowej im. prof. Wiesława Grochowskiego w Kliniskach Wielkich będącej częścią Zespołu Szkół Publicznych w Kliniskach Wielkich


Zarządzenie Nr 212/2017

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 10 sierpnia 2017

w sprawie zatwierdzenia diagnozy w zakresie zidentyfikowanych potrzeb i planowanego wsparcia dla Szkoły Podstawowej im. prof. Wiesława Grochowskiego w Kliniskach Wielkich będącej częścią Zespołu Szkół Publicznych w Kliniskach Wielkich

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.)

zarządza się co następuje:

  1. Zatwierdzam diagnozę potrzeb edukacyjnych i planowanego wsparcia dla Szkoły Podstawowej im. prof. Wiesława Grochowskiego w Kliniskach Wielkich będącej częścią Zespołu Szkół Publicznych w Kliniskach Wielkich prowadzonej przez Gminę Goleniów.

  1. Wykonanie zarządzenia powierzam Dyrektorowi Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.

3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.

Burmistrz Gminy Goleniów

Robert Krupowicz

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr 212/2017

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 10 sierpnia 2017

DIAGNOZA

Szkoły Podstawowej im. prof. Wiesława Grochowskiego w Kliniskach Wielkich

będącej częścią

Zespołu Szkół Publicznych w Kliniskach Wielkich

Marzec 2017

WSTĘP

Do diagnozy szkoły wykorzystano metodologię badań ilościowych. Diagnozę przygotowała Szkoła Podstawowa w Kliniskach Wielkich przy współpracy z Fundacją „Milon”. Diagnoza powstała przy konsultacjach z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Goleniowie w zakresie możliwości podnoszenia kompetencji nauczycieli oraz pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Diagnoza potrzeb szkoły była przeprowadzona za pomocą kwestionariuszy ankiet, dokumentacji szkoły dotyczącej posiadanych pomocy dydaktycznych, zasobów lokalowych, kwestionariuszy osobowych nauczycieli, dostępnych diagnoz dzieci. Diagnoza została przeprowadzona w oparciu o zapisy Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020, a także regulaminu konkursu RPZP.08.03.00-IP.02-32-K20/17 w ramach Osi priorytetowej VIII Edukacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Działanie: 8.3 Wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne oraz uczniów uczestniczących w kształceniu podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym w ramach strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Diagnozę przeprowadzono w marcu 2017 roku.

INFORMACJE O SZKOLE

Szkoła Podstawowa w Kliniskach Wielkich współpracuje z wieloma podmiotami z najbliższego otoczenia, należą do nich: policja, poradnia p-p, ZHP, MOPS, PCPR, straż pożarna, Starostwo Powiatowe, kuratorzy sądowi, szkoły. W latach 2014-2016 zrealizowany był w SP projekt ze środków UE w ramach PO WER projekt Europejski wymiar edukacji w Zespole Szkół Publicznych w Kliniskach Wielkich, którego celem było podniesienie jakości usług edukacyjnych, wypracowanie nowych standardów edukacji, nowego stylu zarządzania przez jakość i nowego sposobu promocji. Beneficjentem był Zespół Szkół Publicznych w Kliniskach Wielkich /Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Projekt realizowany na zasadach programu Erasmus+.

W SP w Kliniskach Wielkich uczy się obecnie 125 dziewczynek (K) i 156 chłopców (M). W klasach I-III jest to grupa 79 M i 68 K. W klasach IV-VI uczą się 57 K i 77 M. Według przeprowadzonej diagnozy w szkole ok. 60% uczniów wykazuje specjalne potrzeby edukacyjne w tym 2 M ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanymi przez poradnie. Objęci pomocą psych-ped: 42K-52M, w tym; socjoterapia: 5K-25M; dysleksja: 5K-18M; korekcyjno-kompensacyjne: 19K-25M; logopedyczne: 18K-35M; dydaktyczno-wyrównawcze: 35K-39M. Uczniowie zdolni: w zakresie matematyki 5K-5M; j. polski: 7K-3M; Szkoła obecnie ma dobre wyniki w nauce w roku 2016 (61,54) cz. I, cz.2 - (72,23), lecz w roku poprzednim średnie wyniki były niższe jak średnia wojewódzka. Powyższe spowodowane jest faktem, iż wewnątrz szkoły jest znaczne rozwarstwienie wyników w nauce poszczególnych grup uczniów. Jest to związane z sytuacją społeczną rodzin.

CHARAKTERYSTYKA GRUPY DOCELOWEJ

W SP w Kliniskach Wielkich uczy się obecnie 125 dziewczynek (K) i 156 chłopców (M). W kasach I-III jest to grupa 79 M i 68 K. W klasach IV-VI uczą się 57 K i 77 M. Według przeprowadzonej diagnozy w szkole ok. 60% uczniów wykazuje specjalne potrzeby edukacyjne w tym 2 M ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanymi przez poradnie. Objęci pomocą psych-ped: 42K-52M, w tym; socjoterapia: 5K-25M; dysleksja: 5K-18M; korekcyjno-kompensacyjne: 19K-25M; logopedyczne: 18K-35M; dydaktyczno-wyrównawcze: 35K-39M. Uczniowie zdolni: w zakresie matematyki 5K-5M; j. polski: 7K-3M; Przy wsparciu dzieci w z wyżej wymienionymi potrzebami edukacyjnymi konieczna jest praca z rodzicami aby poza szkołą (w domu) rodzice mieli możliwość samodzielnego wsparcia ucznia. Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej w typie 3 przy realizacji działań zajęć uzupełniających ofertę szkoły należy również objąć wsparciem rodziców. Wśród rodziców większe zainteresowanie postawą dzieci w szkole mają zazwyczaj matki dzieci. Na wywiadówkach strona męska to często nie więcej niż 30% uczestników zebrań czy akcji organizowanych przez szkołę. Łącznie odsetek wskazanych uczniów do zwiększenia udziału w indywidualizacji nauczania wynosi to 60% z 281 ucz w szkole. W przypadku ucz. zdolnych odsetek K jest większy i wynosi 60% przy 45% uczennic mających problemy z opanowaniem podstawy programowej. System klasowo-lekcyjny utrudnia pracę z uczniem. Uczeń zdolny z danej klasy nie ma możliwości rozwoju na swoim poziomie a uczeń z dysfunkcjami „męczy się” przy podstawie programowej. Indywidualizacja nauczania pozwoli na dostosowanie się do jego indywidualnych potrzeb. Szkoła realizuje, w miarę możliwości, zalecenia indywidualne na lekcjach. Również organizowane są zajęcia dodatkowe. Ze względu na braki kadrowe związane z odpowiednią ilością specjalistów jak i możliwości finansowe szkoły skorzystać z nich może tylko część uczniów.

W Szkole Podstawowej w Kliniskach Wielkich zatrudnionych jest 32 nauczycieli. Nauczyciele zdobywają kolejne stopnie awansu zawodowego. W placówce pracuje: 6 nauczycieli mianowanych i 18 nauczycieli dyplomowanych. Wśród kadry pedagogicznej jest 2 nauczycieli przyrody i 8 nauczycieli nauczania początkowego.

WYPOSAŻENIE SZKOŁY

Szkoła Podstawowa w Kliniskach Wielkich posiada:

  • sprzęt finansowany ze środków Unii Europejskiej (są to: komputery, pomoce dydaktyczne, 2 tablice multimedialne, wyposażenie oddziału przedszkolnego, tj. meble),

  • 1 pracownię komputerową.

Kadra podczas diagnozy wskazywała na całkowity brak sprzętu do diagnozy i niewystarczające pomoce dydaktyczne sprofilowane do indywidualnych potrzeb edukacyjnych w tym dla uczniów zdolnych. Niezbędny jest zakup sprzętu i pomoce dydaktycznych: 24 tablety wraz z wózkiem na tablety posiadającym funkcję ładowania baterii z najbardziej aktualnym oprogramowaniem informatycznym, w tym antywirusowym i blokującym treści niepożądane dla uczniów oraz oprogramowanie do diagnozy uczniów, z których będą korzystali nauczyciele. Niezbędne jest doposażenie szkoły o programy komputerowe do diagnozy i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych: "Mówiące obrazki" , "Trening logopedyczny", "Logowiórki logopedyczne", "Wspomaganie rozwoju", "Głoska r i l", Pomoce dydaktyczne: W zakresie logopedii: Zakup 15 gier logopedycznych na grupę dających możliwość pomiaru deficytów i wsparcia ucznia w zakresie zdiagnozowanych deficytów np. gry utrwalające poprawną wymowę, itp. Dodatkowo 20 zestawów książki i/lub zeszyty ćwiczeń specjalistycznych do pracy na zajęciach i w domu z rodzicem. W zakresie socjoterapii: System SENSIS Zestaw do Terapii Integracji Sensorycznej z dodatkowymi akcesoriami (w tym piłki, żabka, poduszki itp.) oraz zestaw do terapii EEG Biofeedback wraz z zestawem komputerowym oraz dodatkowymi akcesoriami.

W zasobach bibliotecznych rokrocznie ubywa 10-15 pozycji książkowych. Szkoła nie ma środków na zakup nowych książek, przez co baza się kurczy i nie jest aktualizowana o nowe pozycje książkowe. W szczególności dotyczy to książek i ćwiczeń, które nauczyciele mogą wykorzystywać do pracy na lekcjach i przy przygotowaniu programu nauczania.

W szkole w ogóle nie ma dostępnych pomocy dydaktycznych do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dotyczy to zarówno pracy z uczniem zdolnym jak i z uczniem z deficytami. Konieczne jest doposażenie szkoły zarówno w pomoce w zakresie diagnozowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jak i do wspierania indywidualizacji nauczania. Jest to szczególnie niezbędne ponieważ szkoła jest szkołą wiejską a najbliższa placówka posiadająca kadrę do diagnozowania znajduje się w Goleniowie. Podniesienie kompetencji nauczycieli i odpowiednie wyposażenie pozwoli odpowiednio wcześniej zdiagnozować specjalne potrzeby edukacyjne a co za tym idzie wesprzeć ucznia w prawidłowej jego edukacji.

Do wskazanych pomocy dydaktycznych należą: książki, ćwiczenia, gry do pracy na zajęciach i w domu z rodzicami.

DIAGNOZA KADRY

Przeprowadzona analiza potrzeb kadry wskazuje na konieczność podniesienia kompetencji nauczycieli w zakresie:

  • przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy - zapewnienia wsparcia uczniom i uczennicom w obszarze integracji sensorycznej oraz wykorzystując technologię Biofeedback. Nauczyciele w szkole nie są merytorycznie przygotowani do prowadzenia tego typu działań. Konieczne są szkolenia indywidualne dla 3 nauczycieli (2 osoby - Biofeedback, 1 osoba - integracja sensoryczna);

Nauczyciele wskazują na potrzebę podnoszenia kompetencji w tym zakresie, co w połączeniu z wyposażeniem w pomoce dydaktyczne pozwoli na podniesienie jakości nauczania w szkole poprzez lepsze diagnozowanie i wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wprowadzenie nowoczesnych metod edukacyjnych.

Nauczyciele wskazują również na potrzebę wzmocnienia pracy z rodzicami w zakresie wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, co można realizować poprzez organizację warsztatów czy spotkań dla rodziców z zakresu:

  • pracy z dzieckiem zdolnym,

  • wspieraniu ucznia z deficytami,

  • niebezpieczeństwo w sieci,

  • wspieranie rodziców z dziećmi z problemami wychowawczymi.

Nauczyciele wskazali również chęć i potrzebę wprowadzania nowych innowacyjnych form zainteresowania i motywowania uczniów poprzez organizację warsztatów wyjazdowych dla uczniów zdolnych do miejsc związanych z nauką i techniką - Centrum interaktywnej edukacji i zabawy we Wrocławiu, Centrum Nauki Kopernik, - Planetarium w Toruniu, - Experymentarium w Łodzi, - Stacja Kosmiczna w Sopotni Wielkiej, - Planetarium w Chorzowie. Powyższe zostało potwierdzone przez rodziców.

ZDIAGNOZOWANE POTRZEBY GRUPY DOCELOWEJ I RODZICÓW

Rodzice dzieci uczących się w szkole wskazali następujące oczekiwania:

  • Zwiększenie liczby zajęć specjalistycznych dodatkowych poza podstawą programową pozwalających na zniwelowanie lub kompensację deficytów;

  • Zwiększenie liczby zajęć specjalistycznych dodatkowych poza podstawą programową pozwalających na rozwój zdolności ucznia;

Oczekiwania rodziców względem udzielanej im pomocy:

  • Wsparcie w procesie dydaktycznym;

  • Poznanie metod pracy z dzieckiem w szkole i w domu.

W zakresie wsparcia dzieci oczekiwania są następujące:

W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczestnicy projektu potrzebują wsparcia zajęć:

  • dydaktyczno - wyrównawczych, logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych psychologicznych, psychoterapeutycznych. Uczniowie wykazują zaległości dydaktyczne i obniżoną motywację do nauki. Ze względu na trudności nie są oni w stanie opanować podstawy programowej.

W przypadku uczniów zdolnych wszyscy mają kierunkowe zdolności lub ogólne. Dzieci również oczekują nowych innowacyjnych zajęć uwzględniających ich oczekiwania.

Dzieci pochodzą z rodzin o różnych pozycjach społecznych. Wszystkie dzieci pochodzą z obszarów wiejskich, co powoduje ograniczony dostęp do zajęć dodatkowych. Organizacja ich na terenie szkoły zarówno na bazie nowego zakupionego sprzętu i pomocy dydaktycznych zwiększy ich zainteresowanie nauką i podnoszeniem kompetencji kluczowych na rynku pracy.

ZDIAGNOZOWANE PROBLEMY GRUPY DOCELOWEJ

  • niedostateczny poziom wyposażenia w sprzęt i pomoce dydaktyczne do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

  • niedostateczna umiejętność przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy,

POTRZEBY I OCZEKIWANIA

W Szkole Podstawowej w Kliniskach Wielkich zachodzi potrzeba rozwijania następujących obszarów:

  • proces indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

Ponadto należy również doposażyć Szkołę w stosowne narzędzia.

Zdaniem dyrektora placówki ważnymi efektami w pracy z uczniami tej szkoły są: poprawa współpracy w grupie, zwiększenie się odwagi wśród uczniów do podchodzenia do nowych wyzwań edukacyjnych, zwiększenie się poziomu koncentracji u uczniów oraz zaangażowania w proces edukacji, zwiększenie się motywacji u uczniów i ich ciekawości poznawczej, poznanie metod wspierających uczenie się, a także wykorzystywanie ich na wszystkich lekcjach, zwiększenie umiejętności posługiwania się metodami eksperymentalnymi. Z diagnozy potrzeb szkoły wynika, że w celu zwiększenia efektywności nauczania warto wśród pedagogów rozwijać umiejętności kształtowania kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw i umiejętności, a także wykorzystać system wspierania nauczyciela poprzez spotkania grupowe i sesje indywidualne w trakcie realizacji zajęć. Dodatkowo, zdaniem dyrektora szkoły, zachodzi potrzeba rozwijania wśród kadry pedagogicznej: podejmowania innowacyjnych działań i eksperymentów pedagogicznych w szkole, wsparcia procesu uczenia się przy użyciu narzędzi multimedialnych, umiejętności kreowania sytuacji wzbudzających motywację wewnętrzną uczniów, a także umiejętności moderowania skutecznej współpracy w grupie.

PODSUMOWANIE POTRZEB

  • zakup pomocy dydaktycznych do diagnozowania i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym komputera z oprogramowaniem do diagnozowania i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych: programy komputerowe, gry, książki i ćwiczenia; W zakresie socjoterapii: System SENSIS Zestaw do Terapii Integracji Sensorycznej z dodatkowymi akcesoriami (w tym piłki, żabka, poduszki itp.) oraz zestaw do terapii EEG Biofeedback wraz z zestawem komputerowym oraz dodatkowymi akcesoriami. W zakresie ogólnym: 24 tablety wraz z wózkiem na tablety posiadającym funkcję ładowania baterii z najbardziej aktualnym oprogramowaniem informatycznym, w tym antywirusowym i blokującym treści niepożądane dla uczniów oraz oprogramowanie do diagnozy uczniów, z których będą korzystali nauczyciele

  • doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli prowadzących kształcenie w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy;

  • przygotowanie do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania poprzez zakup odpowiednich pomocy dydaktycznych dla nauczycieli;

  • wzmocnienie pracy z rodzicami poprzez organizację warsztatów, konsultacji i porad indywidualnych prowadzonych przez specjalistów;

  • organizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych, w tym:

  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, dysortografią lub dysgrafią, w celu stymulowania rozwoju poznawczego i zmniejszania trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności szkolnych takich jak funkcje postrzegania wzrokowego, funkcje słuchowe, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy - 4 grupy/półrocze szkolne

  • zajęcia z zakresu integracji sensorycznej - 2 grupy/półrocze szkolne

  • indywidualne zajęcia Biofeedback - dla min. 6 osób z 2 etapu edukacyjnego, zajęcia półroczne - po 12 godz/os.

  • zajęcia logopedyczne dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę - 6 grup/półrocze szkolne

  • zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne: z trudnościami życiowymi, problemami w zachowaniu, nadpobudliwością, zahamowaniem, agresją, niską samooceną, nieśmiałością - 6 grup/półrocze szkolne

  • organizacja dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - 12 grup w półroczu szkolnym;

  • organizacja dodatkowych zajęć rozwijających uzdolnienia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - szczególnie uzdolnionych - 4 grup/półrocze szkolne;

  • organizacja warsztatów wyjazdowych dla uczniów zdolnych do miejsc związanych nauką i techniką - 2 warsztaty

WNIOSKI I REKOMENDACJE

Szkoła Podstawowa w Kliniskach Wielkich posiada wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną. Placówka usytuowana jest w bezpiecznej i przyjaznej (kontakt z naturą) okolicy. Szkoła stwarza możliwość rozwijania zainteresowań, zapewnia uczniom wsparcie i pomoc pedagogiczną, współpracuje ze środowiskiem, umiejętnie wykorzystuje własne zasoby. Szkoła Podstawowa w Kliniskach Wielkich posiada potencjał osobowy, który może się dalej rozwijać i doskonalić. Przeprowadzona analiza materiału pozwala wnioskować, że ważne dla rozwoju szkoły jest łączenie innowacji ze sprawdzonymi metodami pracy. Zdaniem dyrektora placówki istotnymi elementami tego procesu są: łączenie innowacyjności ze sprawdzonymi metodami pracy, zapoznanie nauczycieli z aktualną wiedzą opisującą mechanizmy uczenia się, zaproponowanie zmiany sposobu pracy nauczyciela, bez nakładu środków finansowych i wprowadzania zmian organizacyjnych oraz korzystanie z bezpośrednich doświadczeń nauczycieli. Zdaniem dyrektora szkoły pozytywny wpływ na efekty nauczania w szkole mają następujące wskaźniki: zaangażowanie nauczycieli, wzrost kompetencji nauczycielskich, a także, postawa i motywacja uczniów do nauki i sposobów wyrażania siebie, poprawa wyników w nauce poprzez dostęp do odpowiednich narzędzi. Ważnym wnioskiem, który nasuwa się po przeprowadzonej diagnozie potrzeb Szkoły Podstawowej w Kliniskach Wielkich jest potrzeba rozwijania w placówce procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy. Rekomenduje się zatem wprowadzenie w placówce działań mających na celu doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w tym zakresie, a także kształtowanie i rozwijanie indywidualnych form pracy z uczniem. Zaleca się również wyposażenie Szkoły Podstawowej w Kliniskach Wielkich w sprzęt i pomoce dydaktyczne do diagnozowania i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych. Niezbędne jest wzmocnienie współpracy z rodzicami. Jak wynika z diagnozy, brak odpowiedniej bazy, w tym wyposażenia, stanowi słabą stronę placówki.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Grzegorz Matławski 16-08-2017 13:21
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Przemysław Joppek 16-08-2017
Ostatnia aktualizacja: - 16-08-2017 13:21