Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Zarządzenie Nr 213/2017 Burmistrza Gminy Goleniów z dnia 10 sierpnia 2017 w sprawie zatwierdzenia diagnozy w zakresie zidentyfikowanych potrzeb i planowanego wsparcia dla Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Krępsku


Zarządzenie Nr 213/2017

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 10 sierpnia 2017

w sprawie zatwierdzenia diagnozy w zakresie zidentyfikowanych potrzeb i planowanego wsparcia dla Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Krępsku

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.)

zarządza się co następuje:

  1. Zatwierdzam diagnozę potrzeb edukacyjnych i planowanego wsparcia dla Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Krępsku prowadzonej przez Gminę Goleniów.

  1. Wykonanie zarządzenia powierzam Dyrektorowi Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.

3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.

Burmistrz Gminy Goleniów

Robert Krupowicz

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr 213/2017

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 10 sierpnia 2017

DIAGNOZA

Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Krępsku

Marzec 2017

WSTĘP

Do diagnozy szkoły wykorzystano metodologię badań ilościowych. Diagnozę przygotowała Szkoła Podstawowa w Krępsku przy współpracy z Fundacją „Milon”. Diagnoza powstała przy konsultacjach z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Goleniowie w zakresie możliwości podnoszenia kompetencji nauczycieli oraz pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Diagnoza potrzeb szkoły była przeprowadzona za pomocą kwestionariuszy ankiet, dokumentacji szkoły dotyczącej posiadanych pomocy dydaktycznych, zasobów lokalowych, kwestionariuszy osobowych nauczycieli, dostępnych diagnoz dzieci. Diagnoza została przeprowadzona w oparciu o zapisy Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020, a także regulaminu konkursu RPZP.08.03.00-IP.02-32-K20/17 w ramach Osi priorytetowej VIII Edukacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Działanie: 8.3 Wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne oraz uczniów uczestniczących w kształceniu podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym w ramach strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Diagnozę przeprowadzono w marcu 2017 roku.

INFORMACJE O SZKOLE

Szkoła Podstawowa w Krępsku współpracuje z wieloma podmiotami z najbliższego otoczenia, należą do nich: policja, poradnia p-p, OPS , PCPR, straż pożarna i OSP Krępsko, , kuratorzy sądowi, Nadleśnictwo Goleniów, szkoły. W Roku 2011 zrealizowany był w SP projekt ze środków UE w ramach EFS projekt "WIEDZA SZANSĄ NA LEPSZE JUTRO" w ramach Działania 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich, którego głównym celem było wyrównanie szans edukacyjnych dzieci ze Szkoły Podstawowej w Krępsku. W latach 2011-2012 realizowany był także na terenie szkoły Projekt „Indywidualizacja nauczania w szkołach Gminy Goleniów”. W efekcie projektów wzmocniono kadrę merytoryczną szkoły. Realizowano także projekt „Przedszkole przychylne rodzicom”, zakończony w 2014 r.

W SP Krępsko uczy się obecnie 46 dziewczynek (d) i 35 chłopców (ch). W klasach I-III jest to grupa 14 ch i 26 d. W klasach IV-VI 21 ch i 19 d. Według przeprowadzonej diagnozy w szkole 50 ucz ma specjalne potrzeby edukacyjne w tym 8 os (3K) mają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. 20 uczniów uzdolnionych. W szkole pracuje 19 nauczycieli. Szkoła ma wyniki w nauce w roku 2016 niższe niż wojewódzkie w części I (57,13), angielski - (52,87). Średnie wyniki egz. zewn. plasują placówkę w dolnych regionach tabeli wyników, znacznie poniżej śr. Woj. Wskazania wynikające z przeprowadzonej diagnozy: Szkoła, ze względu na obszary wiejskie, wielu uczniów znajduje się w gorszym położeniu z powodu niewydolności wychowawczych, złej sytuacji materialnej, trudności w radzeniu sobie z emocjami. Rodzice nie mają umiejętności wspierania dziecka w procesie edukacyjnym dlatego oczekują: Zwiększenie liczby zajęć specjalistycznych dodatkowych poza podstawą programową pozwalających na zniwelowanie lub kompensację deficytów i zajęć na rozwój zdolności ucznia; Wsparcie w procesie dydaktycznym; Poznanie metod pracy z dzieckiem w szkole i w domu. Nauczyciele nie mają dostępu do książek i pomocy dydaktycznych w oczekiwanym wymiarze. Również oczekują podniesienia swoich kompetencji w zakresie pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jak i przy rozwijaniu ich kompetencji kluczowych. W szkole brakuje pracowni, w tym najbardziej przyrodniczej. W przypadku posiadanego sprzętu komputerowego jest on przestarzały i częściowo niesprawny. Nie ma możliwości instalowania na nim najnowszych programów, co uniemożliwia edukację dzieci na aktualnych pomocach dydaktycznych. Uczniowie mają niski poziom kompetencji kluczowych na rynku pracy, co wymaga wsparcia. Rodzice ze względu na sytuację materialną nie mają możliwości finansowania dodatkowych zajęć dla swoich pociech i dowożenia ich do miasta gdzie takowe są dostępne.

CHARAKTERYSTYKA GRUPY DOCELOWEJ

W SP Krępsko uczy się obecnie 46 dziewczynek (d) i 35 chłopców (ch). W klasach I-III jest to grupa 14 ch i 26 d. W klasach IV-VI 21 ch i 19 d. Według przeprowadzonej diagnozy w szkole 50 ucz ma specjalne potrzeby edukacyjne w tym 8 os (3K) mają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. 20 uczniów uzdolnionych. W zakresie pomocy psychologiczno pedagogicznej uczniowie potrzebują wsparcia zajęć: dydaktyczno - wyrównawczych- 23,52%; logopedycznych - 17,42%; korekcyjno-kompensacyjnych - 18,80%; dyslektycznych - 9,42%; socjoterapeutycznych - 11,25%; psychologicznych, psychoterapeutycznych - 7,20%. Uczniowie wykazują zaległości dydaktyczne i obniżoną motywację do nauki. Ze względu na trudności nie są oni w stanie opanować podstawy programowej. W przypadku uczniów zdolnych wszyscy mają kierunkowe zdolności lub ogólne. Dzieci pochodzą z rodzin o różnych pozycjach społecznych. Wszystkie dzieci pochodzą z obszarów wiejskich. W Szkole Podstawowej w Krępsku dostrzega się grupy uczniów w tzw. gorszym położeniu. Są to uczniowie z rodzin niewydolnych wychowawczo, którzy mają problemy z dyscypliną podczas zajęć (nie stosują i nie przestrzegają obowiązujących w szkole zasad, często są nieprzygotowani do zajęć, mają kłopoty z koncentracją, powodują konflikty). Dzieci z rodzin znajdujących się w gorszej sytuacji materialnej wykazują braki w niezbędnym do pracy w szkole wyposażeniu, nie biorą udziału w organizowanych przez szkołę wyjazdach do kina, na basen, do teatru czy w wycieczkach krajoznawczych.

W Szkole Podstawowej w Krępsku zatrudnionych jest 19 nauczycieli. Kadra, mimo stosunkowo dobrego przygotowania, wykazuje braki w zakresie przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy - zapewnienia wsparcia uczniom i uczennicom w obszarze integracji sensorycznej oraz wykorzystując technologię Biofeedback. Nauczyciele w szkole nie są merytorycznie przygotowani do prowadzenia tego typu działań. Konieczne są szkolenia indywidualne dla 3 nauczycieli (1 osoba - Biofeedback, 2 osoby - integracja sensoryczna)

WYPOSAŻENIE SZKOŁY

Szkoła Podstawowa w Krępsku posiada:

  • sprzęt (są to: komputery, pomoce dydaktyczne, 3 tablice multimedialne, meble),

  • 1 pracownię komputerową.

W Szkole Podstawowej w Krępsku jest jedna pracownia komputerowa, jednak sprzęt, jaki posiada szkoła uległ dekapitalizacji; poza tym jest sprzętem przestarzałym także w porównaniu z wyposażeniem osobistym, domowym uczniów. Z danych szkoły wynika, że komputery wykorzystywane są na różnych przedmiotach (nie tylko na informatyce). 90 % pedagogów korzysta z pracowni informatycznej. Jedna pracownia w SP Krępsko nie wystarcza do realizacji zadań określonych w programie. Ze względu na wykorzystywanie pracowni do różnych przedmiotów w części klas nie ma możliwości realizacji zajęć na sprzęcie w tych samych godzinach. Niezbędne jest utworzenie drugiej mniejszej pracowni na 15 stanowisk komputerowych + 3 zapasowe, stanowisko dla nauczyciela, która pozwoli na zwiększenie ilości zajęć prowadzonych z wykorzystaniem sprzętu komputerowego. Utworzenie pracowni wyposażonej w nowoczesny sprzęt pozwoli zniwelować różnice sprzętowe w stosunku do wyposażenia osobistego uczniów (rodziców), zniweluje różnice społeczne jak i umożliwi korzystanie z najnowszego oprogramowania na terenie szkoły. Wyposażenie obejmować powinno zakup 18 komputerów przenośnych wraz z najbardziej aktualnym oprogramowaniem informatycznym, w tym antywirusowym i blokującym treści niepożądane dla uczniów (w razie pojawienia się ucznia z niepełnosprawnością zakup oprogramowania będzie uwzględniał jego potrzeby), 18 stołów komputerowych , 18 krzeseł uczniowskich, oraz zakup tablicy interaktywnej wraz z rzutnikiem multimedialnym, szerokokątnym wraz z oprogramowaniem do pełnego wykorzystania tablicy multimedialnej. Dodatkowo konieczny jest zakup komputera przenośnego dla nauczyciela oraz serwera i routera niezbędnych do osiągnięcia pełnej funkcjonalności pracowni. Doposażenie w sprzęt umożliwi szersze wykorzystanie technologii na zajęciach.

Szkoła Podstawowa w Krępsku wymaga utworzenia pracowni do nauczania metodą eksperymentu w zakresie przedmiotów przyrodniczych przeznaczoną do wykorzystania na lekcjach przyrodniczych w SP. Będzie ona ponadto wykorzystywana na wybranych lekcjach w nauczaniu początkowym oraz w zakresie zajęć rozwijających zainteresowania oraz kompetencje przyrodnicze. W chwili obecnie szkoła nie posiada pracowni, ani wyposażenia do prowadzenia eksperymentów. Powinna zostać wyposażona w nowoczesny sprzęt oraz akcesoria, a także szafę do przechowywania odczynników, zestawy do przeprowadzania eksperymentów z poszczególnych działów, przystosowane do przeprowadzenia eksperymentów przez uczniów. Konieczne jest dygestorium do bezpiecznego przeprowadzania reakcji chemicznych oraz zestawy wielofunkcyjne do prowadzenia eksperymentów prezentujących w praktyce zagadnienia zgodne z podstawą programową, a w zakresie zajęć pozalekcyjnych je przekraczające. Także mikroskopy, teleskopy, zestawy drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz eksperymentalnego oraz materiałów zużywalnych typu odczynniki, itp. Także laptop z oprogramowaniem dla prowadzącego. Kadra podczas diagnozy wskazywała, iż ma to istotny wpływ na niskie wyniki egzaminów w szkole. Nauczyciele nie są przygotowani do efektywnego prowadzenie zajęć z użyciem eksperymentów (nie posiadają scenariuszy zajęć zgodnych z podstawą programową uwzględniającą tą metodę) i rzadko prowadzą lekcje z wykorzystaniem metody eksperymentu.

Kadra podczas diagnozy wskazywała na całkowity brak sprzętu do diagnozy i niewystarczające pomoce dydaktyczne sprofilowane do indywidualnych potrzeb edukacyjnych w tym dla uczniów zdolnych. Niezbędny jest System SENSIS Zestaw do Terapii Integracji Sensorycznej z dodatkowymi akcesoriami (w tym piłki, żabka, poduszki itp.) oraz zestaw do terapii EEG Biofeedback wraz z zestawem komputerowym oraz dodatkowymi akcesoriami., 1 komputer przenośny z oprogramowaniem z najbardziej aktualnym oprogramowaniem informatycznym, w tym antywirusowym i blokującym treści niepożądane dla uczniów oraz oprogramowanie do diagnozy uczniów, z których będą korzystali nauczyciele. Programy komputerowe do diagnozy i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych np.:: "Mówiące obrazki", " Trening logopedyczny", "Logowiórki logopedyczne", "Wspomaganie rozwoju", "Głoska r i l" lub aktualne.

W zasobach bibliotecznych rokrocznie ubywa 10-15 pozycji książkowych. Szkoła nie ma środków na zakup nowych książek- pomocy dydaktycznych dla nauczycieli, przez co baza się kurczy i nie jest wystarczająco aktualizowana o nowe pozycje książkowe. W szczególności dotyczy to książek i ćwiczeń, które nauczyciele mogą wykorzystywać do pracy na lekcjach i przy przygotowaniu programu nauczania. Stąd, niezbędne są inwestycje w tym zakresie - Pomoce dydaktyczne: W zakresie logopedii: Zakup 13 gier logopedycznych na grupę dających możliwość pomiaru deficytów i wsparcia ucznia w zakresie zdiagnozowanych deficytów np. gry utrwalające poprawną wymowę, itp. Dodatkowo 13 zestawów książki i/lub zeszyty ćwiczeń specjalistycznych do pracy na zajęciach i w domu z rodzicem. W zakresie socjoterapii: Zakup 12 gier dających możliwość pomiaru deficytów i wsparcia ucznia w zakresie zdiagnozowanych deficytów np. gry interakcyjne, kalambury, na poznawanie siebie i innych itp. Usprawnianie komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz nabywanie umiejętności interpersonalnych. Dodatkowo 12 zestawów książki i/lub zeszyty ćwiczeń specjalistycznych do pracy na zajęciach i w domu z rodzicem. W zakresie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych - Zakup 13 gier na grupę do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dających możliwość pomiaru deficytów i wsparcia ucznia w zakresie zdiagnozowanych deficytów np. gry ortograficzne, matematyczne itp. Dodatkowo 13 książki i/lub zeszyty ćwiczeń specjalistycznych do pracy na zajęciach i w domu z rodzicem. W zakresie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych: Zakup 12 gier dających możliwość pomiaru deficytów i wsparcia ucznia w zakresie zdiagnozowanych deficytów np. w zakresie pisania, czytania, liczenia. 12 książek i/lub zeszytów ćwiczeń specjalistycznych do pracy na zajęciach i w domu z rodzicem. Zestawy do wykorzystania przez cały okres realizacji projektu w realizowanych zadaniach i po jego zakończeniu. W zakresie warsztatów dla dzieci uzdolnionych Zakup 10 gier na grupę - możliwość pracy nad rozwojem zdolności ucznia np. gry językowe, matematyczne, itp. Dodatkowo 10 zestawów książek i/lub zeszyty ćwiczeń do pracy na zajęciach i w domu z rodzicem.

W szkole w ogóle nie ma dostępnych pomocy dydaktycznych do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dotyczy to zarówno pracy z uczniem zdolnym jak i z uczniem z deficytami. Konieczne jest doposażenie szkoły zarówno w pomoce w zakresie diagnozowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jak i do wspierania indywidualizacji nauczania. Jest to szczególnie niezbędne ponieważ szkoła jest szkołą wiejską a najbliższa placówka posiadająca kadrę do diagnozowania znajduje się w Goleniowie. Podniesienie kompetencji nauczycieli i odpowiednie wyposażenie pozwoli odpowiednio wcześniej zdiagnozować specjalne potrzeby edukacyjne a co za tym idzie wesprzeć ucznia w prawidłowej jego edukacji.

Do wskazanych pomocy dydaktycznych należą: książki, ćwiczenia, gry do pracy na zajęciach i w domu z rodzicami, programy komputerowe do logopedii, zkk, biofeedback.

Nauczyciele wskazali również chęć wprowadzania nowych innowacyjnych zajęć np. z robotyki i programowania z wykorzystaniem klocków typu LEGO MINDSTORMS.

DIAGNOZA KADRY

Przeprowadzona analiza potrzeb kadry wskazuje na konieczność podniesienia kompetencji nauczycieli w zakresie:

  • przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy - zapewnienia wsparcia uczniom i uczennicom w obszarze integracji sensorycznej oraz wykorzystując technologię Biofeedback. Nauczyciele w szkole nie są merytorycznie przygotowani do prowadzenia tego typu działań. Konieczne są szkolenia indywidualne dla 3 nauczycieli (1 osoba - Biofeedback, 2 osoby - integracja sensoryczna);

Nauczyciele wskazują na potrzebę podnoszenia kompetencji w tym zakresie, co w połączeniu z wyposażeniem w pomoce dydaktyczne pozwoli na podniesienie jakości nauczania w szkole poprzez lepsze diagnozowanie i wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wprowadzenie nowoczesnych metod edukacyjnych.

Nauczyciele wskazują również na potrzebę wzmocnienia pracy z rodzicami w zakresie wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, co można realizować poprzez organizację warsztatów czy spotkań dla rodziców z zakresu:

  • pracy z dzieckiem zdolnym,

  • wspieraniu ucznia z deficytami,

  • niebezpieczeństwo w sieci,

  • wspieranie rodziców z dziećmi z problemami wychowawczymi.

Nauczyciele wskazali również chęć wprowadzania nowych innowacyjnych zajęć np. z robotyki i programowania z wykorzystaniem klocków typu LEGO MINDSTORMS.

ZDIAGNOZOWANE POTRZEBY GRUPY DOCELOWEJ I RODZICÓW

Rodzice dzieci uczących się w szkole wskazali następujące oczekiwania:

  • Zwiększenie liczby zajęć specjalistycznych dodatkowych poza podstawą programową pozwalających na zniwelowanie lub kompensację deficytów;

  • Zwiększenie liczby zajęć specjalistycznych dodatkowych poza podstawą programową pozwalających na rozwój zdolności ucznia;

Oczekiwania rodziców względem udzielanej im pomocy:

  • Wsparcie w procesie dydaktycznym;

  • Poznanie metod pracy z dzieckiem w szkole i w domu.

W zakresie wsparcia dzieci oczekiwania są następujące:

W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczestnicy projektu potrzebują wsparcia zajęć:

  • dydaktyczno - wyrównawczych, logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych psychologicznych, psychoterapeutycznych. Uczniowie wykazują zaległości dydaktyczne i obniżoną motywację do nauki. Ze względu na trudności nie są oni w stanie opanować podstawy programowej.

W przypadku uczniów zdolnych wszyscy mają kierunkowe zdolności lub ogólne. Dzieci również oczekują nowych innowacyjnych zajęć uwzględniających ich oczekiwania.

Dzieci pochodzą z rodzin o różnych pozycjach społecznych. Wszystkie dzieci pochodzą z obszarów wiejskich, co powoduje ograniczony dostęp do zajęć dodatkowych. Organizacja ich na terenie szkoły zarówno na bazie nowego zakupionego sprzętu i pomocy dydaktycznych zwiększy ich zainteresowanie nauką i podnoszeniem kompetencji kluczowych na rynku pracy.

ZDIAGNOZOWANE PROBLEMY GRUPY DOCELOWEJ

  • niedostateczny poziom niezbędnych na rynku pracy kompetencji kluczowych wśród uczniów oraz właściwych postaw/umiejętności kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej,

  • niedostateczna umiejętność kształtowania przez nauczycieli u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej,

  • brak pracowni eksperymentalnej (przyrodniczej) w szkole i wyposażenia w odpowiednie narzędzia,

  • niedostateczna umiejętność prowadzenia przez kadrę pedagogiczną procesu nauczania opartego na metodzie eksperymentu (w tym wykorzystywania scenariuszy zajęć, zgodnych z podstawa programową, zawierających metodę eksperymentu),

  • brak odpowiedniej ilości pracowni komputerowych ze sprzętem komputerowym do wykorzystania przy realizacji programu; brak pracowni językowej

  • niedostateczne wykorzystywanie w szkole nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK).

  • niedostateczna umiejętność przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy,

POTRZEBY I OCZEKIWANIA

W Szkole Podstawowej w Krępsku zachodzi potrzeba rozwijania następujących obszarów:

  • kompetencje kluczowe,

  • technologie informacyjno-komunikacyjne

  • praca metodą eksperymentu.

  • Indywidualizacja pracy z uczniem

Ponadto należy również doposażyć pracownie eksperymentalne w stosowne narzędzia.

Zdaniem dyrektora placówki ważnymi efektami w pracy z uczniami tej szkoły są: poprawa współpracy w grupie, zwiększenie się odwagi wśród uczniów do podchodzenia do nowych wyzwań edukacyjnych, zwiększenie się poziomu koncentracji u uczniów oraz zaangażowania w proces edukacji, zwiększenie się motywacji u uczniów i ich ciekawości poznawczej, poznanie metod wspierających uczenie się, a także wykorzystywanie ich na wszystkich lekcjach, zwiększenie umiejętności posługiwania się metodami eksperymentalnymi, rozwój umiejętności społecznych, co jest bardzo ważne u dzieci wycofanych, nieśmiałych, niepewnych siebie. Z diagnozy potrzeb szkoły wynika, że w celu zwiększenia efektywności nauczania warto wśród pedagogów rozwijać umiejętności kształtowania kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw i umiejętności, a także wykorzystać system wspierania nauczyciela poprzez spotkania grupowe i sesje indywidualne w trakcie realizacji zajęć. Dodatkowo, zdaniem dyrektora szkoły, zachodzi potrzeba rozwijania wśród kadry pedagogicznej: podejmowania innowacyjnych działań i eksperymentów pedagogicznych w szkole, wsparcia procesu uczenia się przy użyciu narzędzi multimedialnych, umiejętności kreowania sytuacji wzbudzających motywację wewnętrzną uczniów, a także umiejętności moderowania skutecznej współpracy w grupie.

PODSUMOWANIE POTRZEB

  • utworzenie pracowni TIK poprzez doposażenie w 18 mobilnych stanowisk komputerowych, niezbędnych mebli i wyposażenia, w tym komputer dla prowadzącego zajęcia;

  • utworzenie pracowni przyrodniczej do pracy z dziećmi metodą eksperymentu, wyposażonej w nowoczesne pomoce dydaktyczne: mikroskopy, teleskopy, zestawy analityczno-badawcze, dygestorium, meble specjalistyczne, itp.;

  • zakup pomocy dydaktycznych do diagnozowania i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym komputera z oprogramowaniem do diagnozowania i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych: programy komputerowe, gry, książki i ćwiczenia; także sprzęt do Biofeedback oraz integracji sensorycznej

  • przygotowanie do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania poprzez zakup odpowiednich pomocy dydaktycznych dla nauczycieli;

  • wzmocnienie pracy z rodzicami poprzez organizację warsztatów, konsultacji i porad indywidualnych prowadzonych przez specjalistów;

  • organizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych, w tym:

  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, dysortografią lub dysgrafią, w celu stymulowania rozwoju poznawczego i zmniejszania trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności szkolnych takich jak funkcje postrzegania wzrokowego, funkcje słuchowe, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy - 3 grupy/półrocze szkolne/rok szkolny

  • zajęcia z zakresu integracji sensorycznej - 2 grupy/półrocze szkolne

  • indywidualne zajęcia Biofeedback - dla min. 9 osób z 2 etapu edukacyjnego - po 12 godz/os.

  • zajęcia logopedyczne dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę - 3 grupy/półrocze szkolne/rok szkolny

  • Zajęcia terapii pedagogicznej - przywrócenie możliwości rozwoju umysłowego do normatywu społecznego, podmiotom z deficytami edukacyjnymi na miarę ich możliwości psychosomatycznych. 2 grupy/półrocze szkolne/rok szkolny

  • organizacja dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - 5 grup w półroczu szkolnym;

  • organizacja dodatkowych zajęć komputerowych obejmujących bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni i rozwijanie podstawowych kompetencji cyfrowych uczniów - 3 grupy w półroczu szkolnym/roku szkolnym;

  • organizacja nowych innowacyjnych zajęć np. z wykorzystaniem robotyki - 3 grupy w półroczu szkolnym/roku szkolnym;

  • organizacja warsztatów matematycznych podnoszących kompetencje kluczowe na rynku pracy w tym kompetencje matematyczne, uczenia się - 4 grupy w półroczu szkolnym/roku szkolnym;

  • organizacja warsztatów przyrodniczych rozwijające umiejętności i wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych na poziomie wyższym niż program szkolny - - 4 grupy w półroczu szkolnym/roku szkolnym

WNIOSKI I REKOMENDACJE

Szkoła Podstawowa w Krępsku posiada wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną. Placówka usytuowana jest w bezpiecznej i przyjaznej (kontakt z naturą) okolicy. Szkoła stwarza możliwość rozwijania zainteresowań, zapewnia uczniom wsparcie i pomoc pedagogiczną, współpracuje ze środowiskiem, umiejętnie wykorzystuje własne zasoby. Szkoła Podstawowa w Krępsku posiada potencjał osobowy, który może się dalej rozwijać i doskonalić. Przeprowadzona analiza materiału pozwala wnioskować, że ważne dla rozwoju szkoły jest łączenie innowacji ze sprawdzonymi metodami pracy. Zdaniem dyrektora placówki istotnymi elementami tego procesu są: łączenie innowacyjności ze sprawdzonymi metodami pracy, zapoznanie nauczycieli z aktualną wiedzą opisującą mechanizmy uczenia się, zaproponowanie zmiany sposobu pracy nauczyciela, bez nakładu środków finansowych i wprowadzania zmian organizacyjnych oraz korzystanie z bezpośrednich doświadczeń nauczycieli. Zdaniem dyrektora szkoły pozytywny wpływ na efekty nauczania w szkole mają następujące wskaźniki: zaangażowanie nauczycieli, wzrost kompetencji nauczycielskich, a także, postawa i motywacja uczniów do nauki i sposobów wyrażania siebie, poprawa wyników w nauce poprzez dostęp do odpowiednich narzędzi. Ważnym wnioskiem, który nasuwa się po przeprowadzonej diagnozie potrzeb Szkoły Podstawowej w Krępsku jest potrzeba rozwijania w placówce kompetencji kluczowych, pracy metodą eksperymentu, a także wyposażenie szkoły w odpowiednie narzędzia do pracy metodą eksperymentu oraz technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) takie jak np. tablice multimedialne - wielkoformatowe, niskoemisyjne, interaktywne urządzenia do projekcji obrazu i emisji dźwięku - np. tablice interaktywne, wideoprojektory, ekrany dotykowe itd. Ważnym wnioskiem, który nasuwa się po przeprowadzonej diagnozie potrzeb Szkoły Podstawowej w Krępsku jest potrzeba rozwijania w placówce procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy. Rekomenduje się zatem wprowadzenie w placówce działań mających na celu doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w tym zakresie, a także kształtowanie i rozwijanie indywidualnych form pracy z uczniem. Zaleca się również wyposażenie Szkoły Podstawowej w Krępsku w sprzęt i pomoce dydaktyczne do diagnozowania i wspierania specjalnych potrzeb edukacyjnych. Niezbędne jest wzmocnienie współpracy z rodzicami. Jak wynika z diagnozy, brak odpowiedniej bazy, w tym wyposażenia, stanowi słabą stronę placówki.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Grzegorz Matławski 16-08-2017 13:23
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Przemysław Joppek 16-08-2017
Ostatnia aktualizacja: - 16-08-2017 13:23