Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Zarządzenie Nr 93/2020 Burmistrza Gminy Goleniów z dnia 29 kwietnia 2020 w sprawie zatwierdzenia Kompleksowej diagnozy potrzeb oddziałów Przedszkolnych w Szkole Podstawowej im. prof. Wiesława Grochowskiego w Kliniskach Wielkich


Zarządzenie Nr 93/2020

Burmistrza Gminy Goleniów

z dnia 29 kwietnia 2020

w sprawie zatwierdzenia Kompleksowej diagnozy potrzeb oddziałów Przedszkolnych w Szkole Podstawowej im. prof. Wiesława Grochowskiego w Kliniskach Wielkich

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 t.j.)

zarządza się co następuje:

  1. Zatwierdzam Kompleksową diagnozę potrzeb oddziałów Przedszkolnych w Szkole Podstawowej im. prof. Wiesława Grochowskiego w Kliniskach Wielkich prowadzonej przez Gminę Goleniów, stanowiącą załącznik nr 1 do Zarządzenia.

  1. Wykonanie zarządzenia powierzam Dyrektorowi Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.

3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.

Burmistrz Gminy Goleniów

Robert Krupowicz

Załącznik nr 1 do Zarządzenie Nr 93/2020 Burmistrza Gminy Goleniów z dnia 29 kwietnia 2020 w sprawie zatwierdzenia Kompleksowej diagnozy potrzeb oddziałów Przedszkolnych w Szkole Podstawowej im. prof. Wiesława Grochowskiego w Kliniskach Wielkich

Gmina GOLENIÓW, Fundacja concordia szczecin, Fundacja „MILON”

KOMPLEKSOWA DIAGNOZA POTRZEB ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SP KLINISKA WIELKIE

Określenie zapotrzebowania na wsparcie w zakresie podnoszenia jakości edukacji przedszkolnej

Wojciech Bereszko, Tomasz Sobolewski

22.10.2019

Wprowadzenie

Fundacja Concordia Szczecin wraz z Fundacją „Milon” oraz Gminą Goleniów planuje realizację projektów mających na celu podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w obszarze pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W celu prawidłowego przygotowania projektu podjęto działania zmierzające do zdiagnozowania potrzeb placówek w obszarze:

- zapotrzebowania na pomoce dydaktyczne i wyposażenie,

- specyficznych potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

- kompetencji i kwalifikacji nauczycieli wychowania przedszkolnego

Fundacja Concordia Szczecin wraz z Fundacją „Milon” wspólnie z ośrodkami wychowania przedszkolnego przygotowała niniejszą diagnozę, która określa rzeczywiste potrzeby oddziałów przedszkolnych w SP Kliniska Wielkie, które będą ujęte w złożonym wniosku o dofinansowanie w ramach konkursu RPZP.08.01.00-IP.02-32-K55/19 ogłoszonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie.

Celem diagnozy było:

- zdiagnozowanie potrzeb OWP w zakresie ilości miejsc wychowania przedszkolnego;

- przygotowanie i dostosowanie oferty edukacyjnej do indywidualnych potrzeb dzieci;

- rozszerzenie oferty edukacyjnej przedszkoli do potrzeb dzieci uczęszczających do ośrodków wychowania przedszkolnego w obszarze integracji dzieci;

- zdiagnozowanie potrzeb nauczycieli w obszarze podnoszenia kompetencji i kwalifikacji niezbędnych do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

  1. Sytuacja na obszarze wsparcia

W latach 1998-2018 liczba mieszkańców tak Klinisk, jak okolicznych wsi wzrosła o 60 do nawet 170 %. Nowi mieszkańcy to zwykle ludzie młodzi, posiadający dzieci. Ta tendencja demograficzna wskazuje wręcz na konieczność utworzenia w SP Kliniska Wielkie dodatkowego oddziału przedszkolnego, gdyż miejsc przedszkolnych po prostu w okolicy brakuje. Często też są to rodziny z trudnościami wychowawczymi i rodzice potrzebują wsparcia w procesie wychowywania choćby w zakresie przygotowania ich do uczęszczania do przedszkola. Takie potrzeby wynikają z analizy sytuacji we wszystkich placówkach prowadzonych przez Wnioskodawcę. Raportowane to jest przez dyrektorów szkół na spotkaniach w wydziale edukacji.

Placówki wychowania przedszkolnego na terenie Gminy Goleniów

 

Rok szkolny

 

2016/2017

2017/2018

2018/2019

Placówki wychowania przedszkolnego

25

26

27

w tym przedszkola

16

17

17

Miejsca w przedszkolach

1308

1379

1521

Dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego

1443

1505

1543

w tym w przedszkolach

1173

1279

1284

  1. Sytuacja w placówce diagnozą

Do oddziałów przedszkolnych w SP Kliniska Wielkie uczęszcza 50 osób K- 22, M-28. Brak jest w bieżącym roku osób niepełnosprawnych, jednak poczyniona diagnoza wskazuje, że dzieci takie mogą się pojawić w przypadku utworzenia dodatkowego oddziału przedszkolnego. W przeszłości zdarzało się, że osoby z niepełnosprawnościami uczęszczały do oddziałów przedszkolnych, były to - z uwagi na niewielką liczbę miejsc przypadku jednostkowe. W roku 2019 wpłynęło 51 wniosków o przyjęcie, a było wolnych 41 miejsc (9 uczniów uczęszczało drugi rok do przedszkola- byli zakwalifikowani „z automatu”. Prowadzone są obecnie 2 oddziały przedszkolne w których w/w dzieci uczęszczają. Dodatkowo w przedszkolu 4 dzieci na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i zaświadczeń lekarskich objęte jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną (4 chłopców). Do przedszkola trafiają dzieci z różnych środowisk, co często powoduje konieczność bardzo indywidualnego podejścia do dziecka. Od 3 lat do nas trafiają dzieci z podobnymi zapisami z w orzeczeniach, co daje możliwość sprofilowania i dostosowania zasobów przedszkole do stale powtarzających się potrzeb. W SP Kliniska Wielkie pracuje obecnie 51 nauczycieli w tym 47 K, w tym specjaliści w pracy z dziećmi on. Z tego 4 nauczycieli (po 2 na grupę) w tym jeden w niepełnym wymiarze oddelegowanych jest do pracy z oddziałami przedszkolnymi. Zatrudniona jest również tzw. „pomoc” nauczyciela. Obecnie pomaga w dwóch grupach.

W ostatnich latach następują istotne zmiany w syst. edukacji na styku edukacji przedszkolnej i szkolnej. W roku szkolnym 2015/2016 wprowadzono obowiązek szkolny dla 6 latków, co spowodowało znaczny ubytek dzieci w przedszkolach i uwolniło miejsca dla młodszych. Sytuacja jaka wystąpiła na poziomie kraju wystąpiła również w gminie Goleniów. Było to korzystne zjawisko- w latach 2011-2013 występował niedobór miejsc przedszkolnych w stos. Do ilości uczęszczających dzieci. W wyniku zmiany na scenie politycznej, wycofane zostały zmiany umożliwiając rodzicom wybór czy dziecko 6 letnie ma iść do szkoły czy nie. Spowodowało to znaczne pogorszenie sytuacji 3-4 latków gdyż obecnie nie ma wolnych miejsc dla najmłodszych ze względu na to, iż rodzice nie posyłają dzieci do szkoły w takiej skali jak było w roku poprzednim. W naborze w 2019 roku w przedszkolach złożono łącznie 51 wniosków na 41 wolnych miejsc. Podobna sytuacja utrzymuje się od kilku lat, co wynika z diagnozy. Brak jest obecnie miejsc, by objąć wsparciem przedszkolnym wszystkich zainteresowanych. Bolączką jest brak powierzchni do utworzenia dodatkowych oddziałów. Gmina Goleniów podjęła działania zmierzające do zwiększenia liczby miejsc przedszkolnych - jednak proces inwestycyjny jest rozłożony w czasie. Problemem jest także spadek dochodów własnych gminy (obniżka PIT, skokowe podwyższenie min. wynagrodzeń). To, jak i sytuacja na rynku robót budowlanych -drastyczny wzrost cen usług i materiałów powoduje, że Gminy nie stać na doposażenie nowych sal do potrzeb oddziałów przedszkolnych. Bez tego sale pozostałyby niewykorzystane przez kolejne lata, co nie byłoby korzystne z punktu widzenia dzieci i ich rodziców. Bez szansy objęcia dziecka wychowaniem przedszkolnym jeden z rodziców decyduje się na pozostawanie bez zatrudnienia, co jest niekorzystne z punktu widzenia makroekonomicznego, jak i zasady równości szans, w tym płci. Szansą jest niniejszy projekt i współpraca z organizacjami non-profit. Kolejnym problemem placówki jest dostosowanie oferty do ind. potrzeb dzieci. Przede wszystkim dotyczy to dzieci z orzeczeniami. W istniejących miejscach przedszkolnych konieczny jest zakup dodatkowych pomocy dydaktycznych jak również podniesienia kompetencji nauczycieli. Obecnie możliwe są bardziej efektywne formy wsparcia, które wymagają stałego podnoszenia kompetencji przez nauczycieli jak również zakupu odpowiedniego sprzętu. Jednocześnie konieczna jest integracja, co wymaga WSPÓLNYCH zajęć tak by miała sens i uzyskała cele.

Dodatkowo konieczne jest wsparcie kadry zarówno poprzez podnoszenie kompetencji i wymianę informacji oraz specjalistyczne szkolenia. Podnoszenie jakości usług edukacyjnych, wiąże się z koniecznością doposażeni placówki w pomoce dydaktyczne oraz podnoszenie kompetencji nauczycieli w nowych obszarach. Pozwoli to na utrzymanie wysokiego standardu usług edukacyjnych w danej placówce z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb/możliwości nauczyciela.

Podnoszenie jakości usług edukacyjnych wiąże się z koniecznością doposażeni placówki w pomoce dydaktyczne oraz podnoszenie kompetencji nauczycieli w nowych obszarach. Dlatego w ramach projektu tworzymy nowe pracownie oraz szkolmy nauczycieli w obszarze ich wykorzystania.

  1. Grupa docelowa diagnozy

Diagnozą objęto oddziały przedszkolne w SP Kliniska Wielkie.

Obecnie do oddziałów przedszkolnych uczęszcza 50 osób K- 22, M-28. Brak jest w bieżącym roku osób niepełnosprawnych, jednak poczyniona diagnoza wskazuje, że dzieci takie mogą się pojawić w przypadku utworzenia dodatkowego oddziału przedszkolnego. W przeszłości zdarzało się, że osoby z niepełnosprawnościami uczęszczały do oddziałów przedszkolnych, były to - z uwagi na niewielką liczbę miejsc przypadku jednostkowe. W roku 2019 wpłynęło 51 wniosków o przyjęcie, a było wolnych 41 miejsc (9 uczniów uczęszczało drugi rok do przedszkola- byli zakwalifikowani „z automatu”. Prowadzone są obecnie 2 oddziały przedszkolne w których w/w dzieci uczęszczają. Dodatkowo w przedszkolu 4 dzieci na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i zaświadczeń lekarskich objęte jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną (4 chłopców).

W SP Kliniska Wielkie pracuje obecnie 51 nauczycieli w tym 47 K, w tym specjaliści w pracy z dziećmi on. Z tego 4 nauczycieli (po 2 na grupę) w tym jeden w niepełnym wymiarze oddelegowanych jest do pracy z oddziałami przedszkolnymi. Zatrudniona jest również tzw. „pomoc” nauczyciela. Obecnie pomaga w dwóch grupach.

Zakres diagnozy:

Potrzeby placówki w zakresie organizacyjno - technicznym związanym ze zwiększoną ilością miejsc wychowania przedszkolnego

Potrzeby dzieci wynikające z możliwości rozwojowych, funkcjonowania w grupie przedszkolnej.

Potrzeby nauczycieli w zakresie posiadanych kwalifikacji i kompetencji oraz ich braków, które uniemożliwiają organizację zajęć specjalistycznych i dodatkowych, adekwatnych do potrzeb wszystkich dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w każdej placówce.

Metody wykorzystane w diagnozie:

Wywiad z Dyrektor placówki mający na celu określenie zapotrzebowania placówki oraz określenia obecnej sytuacji w placówce.

Analiza dokumentacji kadry nauczycielskiej w zakresie spójności kompetencji i kwalifikacji do obecnie istniejących specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci uczęszczających do przedszkoli.

Analiza orzeczeń i opinii oraz dokumentów wewnętrznych dotyczących dzieci niepełnosprawnych i dzieci z deficytami mające na celu określenie rzeczywistych potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Obserwacja i ogląd placówki dokonano oglądu przedszkoli w zakresie wskazanych w kwestionariuszach wywiadu potrzeb (weryfikacja możliwości lokalowych, sprzętowych, braków w oprzyrządowaniu i pomocach)

analiza dokumentacji zastanej - dokonano analizy dokumentacji pracy przedszkoli w zakresie ilości i rodzajów organizowanych zajęć specjalistycznych

Zastosowane narzędzia badawcze:

1. kwestionariusz wywiadu z dyrektorami,

2. ankieta dla nauczycieli

3. dokumentacja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

4. analiza dokumentacji ośrodków wychowania przedszkolnego

5. ankiety rodziców dzieci uczęszczających do OWP.

Wyniki diagnozy w podziale na poszczególne grupy docelowe

Oddziały Przedszkolne w SP Kliniska Wielkie

Z analizy dostępnych zasobów wynika, iż potrzebny jest zakup pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć w postaci doposażenia trzech pracowni tematycznych: pracowni poznawania świata, teatralnej oraz przyrodniczej. Pracownie pozwolą na pracę z dzieckiem w obszarze motoryki małej i pracy zmysłami. Zakupione zostaną pomoce: pracownia poznawania świata: Magiczne akwarium; Światła UV; Kula plazmowa; 12x ozobot, puzzle dźwiękowe; Krążki matematyczne do kodowania; Kolorowy dywan; Tablica magnetyczna stojąca; Podstawowy zestaw dla nauczyciela (alfabet); monitor interaktywny, radiomagnetofon z CD płyty CD z muzyką relaksacyjną - zestaw, bujaki owoce, zestaw piankowych klocków, Interaktywna kolumna bąbelkowa. Pracownia teatralna: 3x kurtyna, zestaw min. 20 marionetek, 5x zestaw kostiumów tematycznych, zest., zestaw min. 30 pacynek, zestaw teatrzyk Tom i Keri, kurtyna ze stelażem, pracownia przyrodnicza- Kącik laboratoryjny: 10 zestawów narzędzi laboratoryjnych (rękawiczki, fartuchy, szkła, próbki, menzurki, pipety itp.), szafa na materiały; Dodatkowo dział młodego inżyniera konstruktora - 10 zestawów klocków do budowania maszyn, urządzeń, budowli, 50 gier dla dzieci, 2xskrzynia na gry, Filmy przyrodnicze; 10xmultimedialny atlas przyrody; 20x plansze ze zwierzętami i roślinami. Placówka przygotuje we własnym zakresie sale do wyposażenia.

Ponadto, konieczne jest doposażenie placówki w sprzęt do zajęć indywidualnych - specjalistycznych. Część dzieci objętych wsparciem wymaga specjalistycznych zajęć, co wynika z indywidualnych orzeczeń. Powoduje to konieczność zakupu większej ilości pomocy dydaktycznych. Kupowane pomoce są uzupełnieniem już posiadanych przez SP Kliniska Wielkie i pozwolą na objęcie pomocą wszystkich dzieci w odpowiednim, wymaganym zakresie. Placówka posiada kadrę z odpowiednimi kwalifikacjami. Zakupiony sprzęt umożliwi realizację zajęć indywidualnych dla dzieci. Planowane działanie zostało przygotowane na podstawie diagnozy przedszkola. Obecnie coraz więcej dzieci ma w orzeczeniu zapisane zalecenie pracy do której mogą być wykorzystane planowane do zakupu pomoce. Logopedia: 50 gier logopedycznych (np. oddechowych i obrazkowych); 50 książek i ćwiczeń, 5 programów specjalistycznych na CD; 50 innych pomocy takich jak: flippery logopedyczne, obrazki, klocki itp. Pomoce do SI: 20xworeczki sensoryczne; trampolina; helikopter; hamak terapeutyczny; 4xwalec kolorowy; tunel sensoryczny; podest do balansowania; 5xringo z kolcami. Pomoce pozostałe pomoce: 10x gumki rozciągliwe, 10xkolorowe klocki, 5xgoniometry, 10xmagnetyczne kuleczki, 5xrozciągliwe pasy; Do tego doposażenie placówki w zakresie Biofeedback. Placówka obecnie wyposażona jest w odpowiedni sprzęt, brakuje jedynie zestawu miniQEEG niezbędnego do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz zestawu past NUPREP.

Nauczyciele zatrudnieni w placówce

Zgodnie z diagnozą konieczne jest przeszkolenie nauczycieli w zakresie:

Biofeedback I i II stopnia, co pozwoli na wykorzystanie przez placówkę sprzętu zakupionego do tej metody przy osiągnięciu pełnej zastępowalności kadry

Kurs Terapia ręki I i II stopnia pozwoli na uzyskanie kompetencji w zakresie prowadzenia zajęć Terapii Ręki. Szkolenie obejmuje obszar pedagogiki specjalnej (terapia ręki).

Zgodnie z diagnozą kodowanie ma być wprowadzone na stałe jako zajęcia w przedszkolu w każdej z prowadzonych grup od 2020 roku. Dlatego aby dobrze

przygotować nauczycieli konieczne jest przeprowadzenie szkolenia dla grupy 2 nauczycielek w obszarze kodowania

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i pozostałe dzieci w wieku przedszkolnym uczęszczające do OWP objętej diagnozą.

Utworzenie nowych pracowni i doposażenie istniejących umożliwi realizację zajęć w obszarach:

  • terapia Biofeedback;

  • praca metodą Integracji Sensorycznej;

  • organizacja dodatkowych, poza już organizowanymi, zajęć specjalistycznych: logopedia, korekcyjno-kompensacyjne, gimnastyki korekcyjnej.

  • zajęcia łączone - dla dzieci i ich rodziców

  • zajęcia w pracowni multimedialnej - słuchowiska, motoryka mała, poznawanie świata.

  • Koło młodego inżyniera

  • Koło teatralne

  • Zajęcia Terapii ręki.

  • Zajęcia w pracowni poznawania świata . Słuchowiska, motoryka mała, poznawanie świata.

  • zajęcia poza siedzibą OWP, których obecnie nie ma organizowanych ze względu na brak środków w OWP, np.; zamek książąt pomorskich, dom chleba w Marianowie, muzeum techniki w Szczecinie itp. Zajęcia wyjazdowe- integracyjne i rozwijające kompetencje uniwersalne.

Skala zajęć do realizacji określona będzie w treści wniosku o dofinansowanie.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Grzegorz Matławski 30-04-2020 11:57
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Przemysław Joppek 30-04-2020
Ostatnia aktualizacja: Grzegorz Matławski 30-04-2020 12:27